maandag 27 april 2009

Bergen beklimmen met een boot.


"Sportboot zum Berg meldet sich für die Schleuse".
Dat is de standaard zin die ik intussen alweer talloze malen heb uitgesproken door de marifoon als ik me meld bij de volgende sluis.
Voor de echte doorgewinterde niet-watersporters: een sluis is een bak met water afgesloten door 2 deuren en door beurtelings de onderdeur te openen, in te varen, de bak te laten vollopen, de bovendeur te openen en wederom uit te varen kun je dus een berg beklimmen met een boot. En andersom natuurlijk ook.

Duitsers zijn heel simpel in hun taalgebruik. Stroomopwaarts vertalen zij met "zum Berg" en stroomafwaarts met "zum Tal".En efficient zijn ze ook nog want meer wordt er vaak niet gezegd. Ze weten precies waar ik vandaan kom en wat ik wil dus meestal krijg ik gewoon een heel duidelijk antwoord: even wachten, achter dit of dit schip invaren, wacht op de volgende schut, etc.. Ook de lichtsignalen zijn duidelijk: rood is rood en groen is groen en wee je gebeente als je er zelf oranje van maakt door alvast een half open deur te nemen zoals we dat in Nederland meestal doen. Der Schleusemeister ist der Meister en dat zul je weten ook!

Hoe simpel het mechanisme ook is: sluisdeuren zijn er in alle uitvoeringen. Hefdeuren, zakdeuren, draaideuren, schuifdeuren, stalen deuren, houten deuren, geluidloze deuren en piepende en kreunende deuren.
De sluiskolk is er meestal maar in 2 uitvoeringen, of in glad beton of in gegolfde stalen damwanden, maar onveranderlijk is het feit dat ze hier in Duitsland NIET gemaakt zijn voor de watersport. De bolders in de muur zitten zonder uitzondering minstens 20 meter uit elkaar dus het is voor ons volstrekt onmogelijk om zowel voor als achter vast te maken. Wat rest is dus vast te maken aan de middenbolder. Het probleem is alleen: de laatste dagen hebben we alsmaar een redelijk harde wind die schuin van voren in de kolk blaast. En als je dan ook nog met een sneltreinvaart 8 meter de hoogte wordt in geduwd en dus de lijn continue moet verleggen naar de volgende bolder, is het hard werken voor ons beiden om de boel netjes aan de muur te houden.

Dit keer geen foto, maar een grafiekje van de hoogteverschillen die we tot nu toe hebben overwonnen. Zoals je ziet: we zitten intussen al op 50 meter hoogte! We gaan in het Mittellandkanaal nog naar 65 meter, maar vervolgens weer naar beneden aangezien Berlijn slechts op 30 meter hoogte ligt.

Vandaag hebben we de laatste 6 sluizen in het Dortmund-Ems kanaal genomen en bevinden ons nu 4 km in het Mittelland kanaal dat we 230 km lang gaan volgen. In dat hele traject maar 2 sluizen! dus dat wordt genieten!

1 opmerking:

  1. Hoi, Juul en Herman,

    Leuk om op de hoogte te blijven van het verloop van jullie reis; zoekende naar wat info over het Mittellandkanaal, kwamen wij het volgende dagboek tegen van reizigers, die jullie route hebben gedaan over dat kanaal.

    Misschien zit er goede informatie voor jullie bij.

    Veel liefs,

    Marga & Jaap

    http://www.motorboot.com/page/toertochten/verhalen?mod[WebArticleModule][aid]=44

    BeantwoordenVerwijderen