woensdag 21 juli 2010

The Borderzone.

Wij blijven natuurlijk kinderen van de Koude Oorlog en dat betekent dat het passeren van de Russische grens toch iets spannends heeft!
Vooral omdat je allerhande voorbereidingen moet treffen, zoals het invullen van een "Advanced Notification" met volledige gegevens van schip en bemanning, die een week vantevoren al aanwezig moet zijn bij "The Board of Management of the Saimaa Canal". En wat er ook lekker inhakt: extra zee- en kanaal kaarten ter waarde van Euro 170.
Daar zijn we afgelopen zaterdag in Helsinki lekker mee bezig geweest. Formulieren en instructies downloaden, op een USB stick zetten, naar de bibliotheek om die uit te printen, daarna de formulieren invullen en vervolgens faxen. En als laatste een hele hoop kopieƫn draaien want alles moet in 6-voud.
Niks internet met een electronisch formulier, gewoon on-line invullen. Het in te vullen formulier, dat ik dan wel op internet vond, was een gescande copie van een formulier dat met de typemachine gemaakt was.
Voor de zekerheid op maandag maar even gebeld om te vragen of het OK was dat ik slechts 5 dagen tevoren mijn komst had aangekondigd. O jawel, ze had mijn fax gevonden en de bevestiging van mijn betaling was ook binnen. We kunnen gaan en komen wanneer we willen....... en die week aanmeldtermijn dan???  O dat, dat moesten we niet allemaal zo nauw nemen.............
Nou, van een spannende gebeurtenis wordt het ineens gereduceerd tot een toeristisch uitje!

En waar gaat het dan allemaal om??
Finland kent, net als Duitsland, een prachtig merengebied, met lake Saimaa als grootste meer. Helaas liggen die 50km. landinwaarts, met als enig toegangskanaal het Saimaa kanaal dat over Russisch grondgebied loopt. De Finnen hebben dat gebied van de Russen gepacht en managen zowel kanaal als de sluizen. In feite heb je dus niets met de Russen te maken, alleen dat je 2 keer de grens over moet, 75 km in Russische territoriale wateren vaart en dan nog eens 40 km door Russisch grondgebied. En dat mag alleen overdag tussen 08:00 en 20:00 uur (Moscow time) en je mag niet aanleggen of ankeren.

We zijn er helemaal klaar voor! Vanochtend vertrekken we voor de laatste 45 km uit Kotka naar de Borderzone. Een paar km voor die zone gaan we nog een nacht voor anker, om morgenvroeg om 08:00 op de stoep te liggen bij de douane en in een dag het hele traject van de Finse grens tot en met de laatste sluis te doen. 120 km varen en 8 sluizen met een totaal verval van 77 meter!!!
Afhankelijk van het weer blijven we daar dan 2 weken en nemen vervolgens hetzelfde traject weer terug.

Wanneer er over een week nog geen nieuwe blog verschenen is, kan er dan iemand naar SiberiĆ« bellen?  :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten