dinsdag 11 mei 2010

Weerzien in Söderköping.

Vrijdag 7 mei:
Marjorie bracht ons naar Welschap (sorry: Eindhoven Airport) en Ryanair bracht ons opnieuw feilloos in Skavsta-Nyköping, we zijn weer in Zweden!
Ons verblijf hier begon direct goed: In Nederland regende het met bakken, Zweden was droog. Ik had bij Hertz een VW Polo gehuurd, maar kreeg een Volvo S60 met alles erop en eraan. Het visje en de hamburger in het vliegveld restaurant waren vers en mals gebakken en de frites was warm.
Daar komt nog eens bij dat in Nederland de duisternis al rond 19:30 invalt, maar hier lopen we nog tot 22:00 uur in het licht. Had zomer kunnen zijn wanneer de temperatuur wat had meegewerkt!

Direct na aankomst in Söderköping eerst even naar de boot. Lag keurig op z'n plekje en aan het streepje anti-fouling boven het water konden we zien dat dat in ieder geval gebeurd was: zwart i.p.v. oranje. Via het steile, smalle kippetrapje aan boord en ook de dektent staat er gelukkig weer prima bij. Vanavond niets meer gedaan, behalve dan dat ik de tijdklok op de acculader verwijderd heb en de omvormer ingeschakeld zodat alle elektra weer operationeel is (zonder problemen!)

Zaterdag 8 mei 2010:
Na een prima nacht in onze kamer in het hostel, zakte ons enthousiasme iets. Het was bar koud (8 graden) en het regende pijpenstelen. Bovendien is het schip erg vuil, o.a. van de buurman die zijn polyester boot heeft geschuurd en ons complete dek heeft volgelegd met glasvezelslijpsel. Waar we echt van schrokken was dat het hangslot van de bakskist verdwenen was en de 4 mooie, 15 mtr. lange landvasten verdwenen waren. Wel verdomme................

We hebben ons een rotje gewerkt die zaterdag. Het schip moest z'n voorjaarsbeurt krijgen, de 80 kg bagage moest via het kippetrapje aan boord gebracht worden en ik moest om 15:30 vertrekken met de huurauto om die weer voor 17:00 op het vliegveld in te leveren. Leuk was dat, 1 uur heen, 3 uur terug met 2 bussen. Uiteindelijk is alles goed gegaan, behalve dan met het vullen van de watertanks. Eerst bleek een leiding van de WC losgeschoten, vervolgens stond het overdrukventiel van de boiler nog open. Voordat dat allemaal weer goed zat lag er een 100 liter water in de bilge, maar daar is de bilgepomp goed voor.
Na nog het hydraulisch stuursysteem te hebben ontlucht, gingen we doodmoe naar bed.

Zondag 9 mei 2010
Moederdag begon goed: geen regen en een redelijke temperatuur.
Op zoek naar de luifel van de dektent, deden we ineens een verrassende ontdekking: we vonden 4 prachtige lange landvasten onder de zitbank in de salon! Lagen die dan toch niet in de bakskist.......??
Nee dus. Om een lang verhaal kort te maken: vorige week toen het dok vol liep met water (en wij in Brazilië waren), stond er een keiharde wind op kop en vond men het nodig het schip met extra lijnen vast te leggen. Men had de sleutel, dus de (oude) lijnen waren snel uit de bakskist gehaald. Maar waar was het slot dan? Dat vonden we uiteindelijk onder de bakskist, door iemand in de consternatie eronder geschopt. Eind goed, al goed!

We hebben nog veel gepoetst en opgeruimd op Moederdag. Om 14:30 werd de brug in de E22 gedraaid voor een konvooi uit richting Motala en hebben wij het dok verlaten en zijn het stukje naar de sluis in Söderköping meegevaren. In het sluishuisje hadden wij nog 5 verhuisdozen met spullen in de warme opslag staan, en de sluismeester was zo vriendelijk ons te helpen die aan boord te tillen.
De rest van de dag hebben we het rustig aan gedaan. Kleine klusjes, de verhuisdozen uitgepakt, wat door de stad gelopen etc.

Morgen gaan we op weg naar Stegeborg, dan begint de vakantie pas echt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten