zondag 23 mei 2010

GRIB files

Een van m'n lezers bekend met het fenomeen "GRIB" files??

Al pratende met mede-watersporters, vooral het zeilende soort, komen steeds weer tips over tafel over de beste websites met acurate weerberichten. Er lijken steeds weer nieuwe aan het lijstje te worden toegevoegd die nog beter zijn en nog frequenter updaten.
Het probleem dat ik meestal heb met dat soort sites is dat ze voor "morgen" wind uit "Noord-Westelijke" richting voorspellen, variërend tussen matig en vrij krachtig en lokale buien. Leuk is dat, want in feite zeggen ze niets. Noord- westelijk betekent alles tussen pal noord en pal west, oftewel 25% van de windroos, matig tot vrij krachtig betekent alles tussen windkracht 3 t/m windkracht 5 en lokale buien over het algemeen meer hier dan daar.
Is er dan niets dat, wanneer ik van A naar B ga, mij kan vertellen hoe het weer zal zijn in A wanneer ik vertrek en in B wanneer ik aankom (misschien wel een dag later)? En bij voorkeur dat doet 1 of 2 dagen tevoren wanneer ik nog aan het plannen ben en dan mijn plan aan het weer kan aanpassen?

Jawel, dat is er wel. GRIB files zijn beschikbaar vanaf het internet en bevatten data over windkracht en richting, neerslag en luchtdruk in een op te geven geografische area. De scheepvaart is over het algemeen vooral geïnteresseerd in veilige vaaromstandigheden en niet in aantallen zonuren, dus uit een GRIB file kun je over het algemeen niet halen of de zon zal schijnen.
GRIB files zijn het handigst wanneer je ze gebruikt in combinatie met navigatieprogramma's. In zo'n geval kun je grafische representatie van neerslag, windkracht en-richting in een oogopslag combineren met je geplande route.
Bovenstaande schermafdruk laat zien hoe dat ongeveer in elkaar steekt.(klik op de foto om hem te vergroten).
Het kleine rode + teken laat zien wat onze positie is. De lijnen met pijlpunten en nummers zijn onze reeds gevaren en geplande routes. De vele blauwe pijlen met een nummer ernaast is de windrichting op het moment dat ik de screendump nam, maar ik kan deze variëren door in de grafiek ernaast met de muis een lijn langs de tijdbalk te slepen, waardoor de windpijlen in de kaart beginnen te groeien of te krimpen en te draaien. De blauwe waas over de kaart betekent dat het op dit moment regent (en behoorlijk ook) en hoe donkerder de kleur, hoe meer er valt. Alles staat boven de grafiek ook nog eens keurig in getallen uitgedrukt.

En hoe nauwkeurig is dit dan?? Nou, als ik betaald zou krijgen voor elke onnauwkeurigheid van een weerman, dan was ik een rijk man. De manier om hier mee om te gaan is goed te kijken naar de trends. Wanneer je een week goed weer hebt gehad en je ziet over 3 dagen de luchtdruk dalen, de windrichting veranderen en de wind toe nemen, dan is men over het algemeen accuraat in welke richting het weer verandert, maar men kan er best 1 volle dag naast zitten. Het probleem is om in te schatten of het in 2 of in 4 dagen komt. Blijven volgens dus!
Gisteren was een prachtige zonnige dag. Om 20:00 uur haalden we alles naar binnen en spande ons regenzeiltje over het achterdek terwijl de buren nog buiten aan de wijn zaten. Om 21:00 gingen we naar buiten met onze regenjassen aan voor een avondwandeling en om 21:30 stak plotseling een stevige wind op en om 22:00 regende het. Magie? nee, GRIB files!
Dezelfde GRIB files hadden ons gistermiddag al doen besluiten vandaag te blijven liggen in Ängskär, Het voorspelde een wind van 15 knopen en behoorlijk wat regen, zeker 2,5 mm/uur. Was dat correct? helemaal niet! Een half uur geleden stonden we buiten om het schip extra te verankeren en dat was nodig ook: gemiddeld 20 knopen met uitschieters van 25 en 27 knopen, dat is bijna windkracht 7 en dat in de gutsende regen!
De buren die gisterenavond nog aan hun wijntje zaten, zijn vanochtend vertrokken met hun zeilboot naar Stockholm met 3 kleine kinderen aan boord. Ik hoop dat ze zeeziektetabletten aan boord hebben..........
Wat ik maar wil zeggen: ga nooit op het randje van je mogelijkheden zitten wanneer je vaart op basis van weerberichten. Negen van de tien keer is het slechter dan werd voorspeld!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten