vrijdag 3 september 2010

Wachten in Trosa

Had ik vorig jaar ook niet zoiets dergelijks in een blog??
Hoe dan ook, na Södertälje hebben we een nachtje in de heerlijke zweedse natuur geankerd om vervolgens op zondag met het mooiste weer van de wereld naar Trosa te varen. Trosa, waar we moesten zijn vanwege ons afscheid van de Adagio en omdat zwager Jaap een pakje had verstuurd met daarin de vervanger van mijn verlopen creditcard. Maandag, dinsdag en ook woensdag waren prachtige dagen. Volop zon en praktisch windstil. kortom het meest geschikte weer om naar Gotland te varen.

Gotland is een groot eiland zo'n 90 km. voor de oostkust van Zweden en naar het schijnt zeer bezienswaardig. Aangezien we toch naar het zuiden gaan kunnen we een kleine omweg maken om te kijken of dat waar is.
Maar er is ook een tweede reden om dat te doen. Ze schijnen daar speciale belastingregels te hanteren waardoor de prijs van de diesel uitkomt op 9 kronen. En daar waar hij overal elders meer dan 14 kronen kost is dat een voordeeltje dat we niet kunnen laten liggen. Zeker niet omdat we zo'n 450 liter nodig hebben!! De belastingregels schijnen te gelden voor schepen langer dan 12 meter en breder dan 4 meter en laat Vaarttuig daar nu keurig aan voldoen!!
Er is maar een probleem: vanuit Trosa, is de route naar Gotland 216 km lang. De route die je dan volgt gaat zoveel mogelijk tussen de scheren door, tot het smalste punt tussen het vasteland en Gotland en vervolgens vaar je dan pal oost 96 km over zee naar Visby, de hoofdstad van het eiland. Maar met dat prachtige weer kan het ook anders!! Dus ik ben weer aan de kaart gaan zitten en heb vervolgens hetzelfde recept toegepast als bij de oversteek uit Finland. Een rechte lijn vanuit Trosa naar Visby en vervolgens de route fijngeslepen rond eilanden en ondieptes. Resultaat: 146 km waarvan 136 in een rechte lijn naar Visby over zee. Of we nou 8 of 12 uur op die zee zitten, zolang wind en golven ideaal zijn maakt dat weinig uit. Maar dan moet wel dat pakje komen....
Op maandag afscheid genomen van Adagio met een etentje bij de lokale Griek. Geen pakje.
Op dinsdag de Adagio uitgewuifd. Een beetje rondgeslenterd want lopen gaat niet echt goed. Geen pakje.
Op woensdag (37-jarige trouwdag!) lekker gelunched bij Bomans. Bovendien was dit de laatste mooie dag met mogelijkheid om naar Gotland te varen. Echter: nog steeds geen pakje.
eeuwenoude runen, zo in de berg...
Op donderdag eerst tegen de keiharde noordenwind (18 knopen) in naar een dorpje gefietst 8 km. ten noorden van Trosa. Onderweg eeuwenoude runen bekeken die gewoon in de rots langs de weg gehakt zijn. Dat pakje kan ons niet meer schelen, we kunnen nu toch niet weg. En ja natuurlijk: thuis gekomen van de fietstocht gaat de telefoon en de juffrouw van de receptie van Bomans meldt: uw pakje is aangekomen!!!
eindelijk: het pakje
Nou: Jaap had het niet bij de creditcard en de DVD van Sail Amsterdam gelaten. In het pakje zaten ook nog een aantal andere DVD's plus een dikke stapel tijdschriften en ......kranten!!!  De rest van de verwaaide en regenachtige dag hebben we doorgebracht met het uitpluizen van de kranten en hebben genoten van het kleinzielig gesteggel in en tussen de politieke partijen. Geen wonder dat je in Zweden nooit iets over Nederland hoort, dat gelooft toch niemand! Tijd om te emigreren misschien?.....

En vandaag is het vrijdag. Vanochtend was de wind nog harder dan gisteren en moesten we het regenzeiltje over het achterdek afbreken om te voorkomen dat het weer kapot waait. Aan verwaaid liggen zijn we gewend, dat is toch relaxter dan het wachten op een pakje dat maar niet wil komen. De verwachtingen voor morgen zijn beter en ook zondag en maandag zien er goed uit. Echter, het zijn niet de condities om naar Gotland te varen, dus ik ben bang dat dat eiland en zijn goedkope diesel moet wachten tot een ander jaar. Maar er is gelukkig nog genoeg ander moois te zien tussen Trosa en de zuidpunt van Zweden. Morgen zullen we vroeg vertrekken, eerst maar eens wat verloren tijd inhalen en wat mijlen maken door bekend gebied.
Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten