zaterdag 18 september 2010

de Polen zijn vertrokken.....


Keukenopstapjes vliegen bij 27 knopen wind, wisten jullie dat? Tenminste ons opstapje wel. Dat is zo'n handig ding dat we gebruiken als voetensteun, opstapje voor te hoge kades of afstapje voor te lage. Nou ligt hij vast aan het eind van een van de walvasten om te voorkomen dat ie het water inzeilt, al 5 dagen lang.

Toen we hier aankwamen maandag j.l. lag er ook een laag lang houten zeilschip uit Polen met liefst 6 bemanningsleden. Ze waren toen druk bezig met het netjes oprollen van hun zeilen dus wij dachten: die blijven ook de storm uitzitten. Dat hebben ze ook gedaan, tot vanochtend. Ik denk dat de druk van einde vakantie, werk, of gewoon, 6 kerels in zo'n kleine ruimte uiteindelijk te veel werd, want vanochtend waren ze ineens bezig het schip klaar te maken voor vertrek. Ach, het is maar 5 m/s, zei een van de jonge jongens tegen Juliette. Die kapitein belazert de kluit, dacht ik bij mezelf, terwijl het keukenopstapje weer eens over het dek vloog; 27 knopen dus, oftewel 14 m/s oftewel een lekkere 7 Beaufort en dat noemen de Engelsen een "near gale". Weer om binnen te blijven dus, net als de komplete vissersvloot van Tejne.

Maar nee, ze zijn vertrokken. Ik zag ze de haven uitgaan en vervolgens zag ik alleen nog maar de toppen van de 2 masten over de havenhoofden heen en weer zwiepen terwijl ze met de kop in de wind gingen optuigen. Wat later zag ik ze heftig rollend op halve wind naar het zuid-oosten koersen. Ik dacht nog: wacht maar tot jullie uit de luwte van het eiland komen en die volle 40 knopen wind en golven van 3-4 meter hoogte gaan krijgen, zo'n 24 uur lang. Wij hopen dat jullie veilig thuis komen, maar wij blijven lekker liggen!!

Het Hammerhus, Bornholm
En dat gaat nog minstens 2, waarschijnlijk 3 dagen duren. Pas op 21 september geeft de weersverwachting wind beneden 10 knopen. Reken dan nog 1 dag om de zee te laten kalmeren dan zou dat betekenen dat we woensdag 22 september weer kunnen varen.
Negen dagen op Bornholm dus, maar het is zeer de moeite waard. Het eiland kent een perfect bussysteem met lijndiensten naar alle uithoeken dus we gebruiken onze 7-dagen kaart uitbundig. Naar de diverse stadjes, naar het Bornholmse Kunstmuseum, naar bezienswaardigheden zoals het Hammerhus, wandelingen (niet te lang) naar een steengroeve etc. etc. We hebben nog steeds redelijke hoeveelheden zon, alhoewel het gisteren een dag was om snel te vergeten: striemende regen. En als er dan niks meer is, amuseren we ons met gasten zoals aalscholvers die vlak naast de zwemplank opduiken, of meeuwen die op het dak van onze dektent hun visje komen verorberen.

Vandaag hebben we klussendag. Juliette is aan het wassen en ik ben het schip minitieus aan het voorbereiden voor de volgende trip over woelig water. Ondanks alle extra lijnen was bij de laatste trip de Zodiac erin geslaagd z'n fenders eruit te werken en te gaan slingeren. Die heb ik vandaag laten zakken, schoongemaakt, de buitenboordmotor eraf gehaald en op z'n stoel aan de achterreling geplaatst en vervolgens de Zodiac z'n dekkleed aangetrokken, weer opgehesen en met 4 spanbanden klemvast tegen de zwemtrap getrokken. Nou nog iets verzinnen om de bakskist vast te zetten, die was de laatste keer ook gaan schuiven.

Ook hebben we het hele arrangement aan landvasten veranderd en de bimini vastgezet. Verbazingwekkend hoeveel lawaai touw kan maken! Wanneer het schip van de wal wordt geblazen slippen de lijnen iets rond de bolder of strijken lijnen zo strak als vioolsnaren langs de reling. Buiten hoor je niets, maar binnen veroorzaakt dat een laag gekreun en gekerm waar je dus heel slecht van slaapt. Ook het tikken van stangen tegen elkaar of tegen de reling klinkt versterkt door binnen het schip. De remedie: lijnen 4x strak om de bolder draaien alvorens vast te zetten, extra landvasten leggen om krachten te verdelen en losse stangen van de bimini met tie-wraps klemvast zetten. Kijken of we vannacht wel goed slapen!
Last but not least: de navigatie. Even was er paniek op de boot toen ik na een pauze van een jaar PC-Navigo wilde opstarten: geen dongle!! Voor de leek: een (USB) dongle bevat de licentie voor het gebruik van PC-Navigo, een soort van Tom-Tom op het water en uitermate handig om in heel korte tijd een heleboel alternatieven te evalueren voor de thuisreis zoals: bij Lübeck naar binnen of toch door het Kieler kanaal. Hoe ga ik vanuit Cuxhaven binnendoor wanneer het geen weer is om buitenom door de Duitse Bocht te varen? etc. etc. Maar mooi geen PC-Navigo dus, want de dongle was nergens te vinden.
De Helpdesk bracht uitkomst. Na 2 dagen kreeg ik via Internet een versie die ik ook zonder dongle kan opstarten, dus we hoeven onze tocht door de Duitse en Nederlandse binnenwateren niet zonder Navigo te doen!! een hele geruststelling.
Dus ben ik bezig routes uit te zetten voor alle mogelijke alternatieven. Op dinsdag danwel woensdag, met een westenwind danwel oostenwind, door de Wadden of het Küstenkanal, de Turfroute danwel het Dortmund-Ems kanaal.

Merken jullie het?? We komen naar huis!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten