maandag 20 september 2010

Overpeinzingen bij de route naar huis.

Als je al 7 dagen in dezelfde haven ligt, de wind nog steeds door de bomen masten waait , de regen op het dek klettert en Juliette ziek, zwak en misselijk op de bank ligt (verkouden/griepje), heb je tijd genoeg om de route naar huis voor te bereiden. Voor degenen die dat interessant vinden; hier volgen wat overpeinzingen over de mogelijke routes en de reden waarom wij aan het eind voor de langste kiezen.

Optie 1: de snelste route gaat over zee.
klik op foto om te vergroten

  • Afstand:          745 km
  • Sluizen:               3                    Bedieningen: 8
  • Kruissnelheid: op zee 15 km/uur, in Kieler kanaal: 12 km/uur
  • Vaaruren:          52                  Dieselverbruik: 453 liter
En met "kortste" is ook direct het grootste nadeel benoemd. Want wanneer we bij vertrek 9 dagen in een en dezelfde haven hebben gelegen juist omdat varen over zee niet mogelijk is, is in dit jaargetijde een redelijk grote kans aanwezig dat de weerscondities verderop in de route omslaan en we weer in Warnemünde ?, Kiel ? Cuxhaven?, of welke andere plek dan ook opnieuw vast komen te liggen. En als de condities op de Oostzee al zo zijn, dan is het in de Duitse Bocht en de Waddenzee helemaal uitkijken. De route mag dan het snelste zijn, de datum van aankomst is volstrekt onvoorspelbaar en volledig afhankelijk van gunstige weerscondities.

Optie 2: de optimale route, vaar Oostzee, vermijd de Waddenzee.
klik op foto om te vergroten
  • Afstand:          794 km
  • Sluizen:               7                     Bedieningen: 14
  • Kruissnelheid: op zee 15 km/uur, overige wateren: 12 km/uur
  • Vaaruren:         60,5 uur             Dieselverbruik: 489 liter

En als we dan de Duitse Bocht en de Waddenzee eens uit het verhaal halen??
De Waddenzee kan, de Duitse Bocht helaas niet. Theoretisch is het mogelijk, want er loopt een verbinding van Brunsbüttel (waar het Kielerkanaal eindigt) naar Otterndorf (aan de zuidelijke Elbeoever) via het Hadelner kanaal en de Geeste naar Bremerhaven. Helaas liggen in deze verbindingen een aantal bruggen die niet hoger zijn dan 2,70 meter en onze kruiphoogte is 3,20 meter. We zouden de ramen uit de stuurstand kunnen halen, dan komen we op 2,65 meter, maar in deze weerscondities lijkt ons dat niet wenselijk en zo desperaat zijn we nou ook weer niet.

 
Blijft dus de Duitse Bocht als grootste hinderpaal. Wanneer we dadelijk Bornholm gaan verlaten waait het nog steeds een windkracht 3/4 met vlagen naar 5. Op de Oostzee kun je dat doen, in de Duitse Bocht laat je dat met een motorboot wel uit je lijf. Dus ook hier diezelfde onzekerheid als bij route 1: wanneer is het weer goed genoeg om de Duitse Bocht te nemen?

Optie 3: de lange, comfortable route
klik op foto om te vergroten
  • Afstand:          945 km
  • Sluizen:             25                       Bedieningen: 31
  • Kruissnelheid: op zee, rivieren en Mittelandkanaal 15 km/uur, overige wateren: 12 km/uur
  • Vaaruren:          88,5                   Dieselverbruik: 585 liter

Tja, de zee kunnen we niet helemaal vermijden, we zitten tenslotte op een eiland in de Oostzee en moeten nog naar de Duitse kust. Maar als we die tocht over zee nu eens zo kort mogelijk maken en vervolgens helemaal binnendoor gaan? 20 knopen wind op zee zijn hoogst onaangenaam, vooral dwars, maar in de rivieren en kanalen vormt die windsnelheid voor “Vaarttuig” geen enkel probleem. Wij hebben niet zozeer last van de wind, maar vooral van de golven die daardoor veroorzaakt worden.

 
En daarmee wordt deze route weliswaar lang, maar tevens de meest comfortabele en voorspelbare van de drie opties. Het belangrijkste nadeel van deze route is de schier eindeloze reeks sluizen en de te bedienen bruggen, met als letterlijk hoogtepunt het Hebewerk Lüneburg dat je in een keer 38 meter omhoog tilt. Al die sluizen zijn ook de reden waarom we niet via de turfroute binnendoor naar Groningen gaan maar kiezen voor het Dortmund-Ems kanaal. In dit jaargetijden dien je een telefoonboek bij je te dragen om al die bedieningen in de Turfroute aan te vragen! De sluizen in het Dortmund-Ems kanaal zijn weliswaar groot en lastig, maar het zijn er maar een paar en ze worden 24 uur/dag bediend.
 
DUS: Voorlopig is onze keuze bepaald op optie 3: bij Travemünde naar binnen en vervolgens via de binnenwateren van Duitsland naar Groningen.

 
Maar bij varen weet je het maar nooit! Net zomin als die meteorologen in staat zijn het weer op lange termijn te voorspellen. Mocht nu toch ineens de nazomer uitbreken, dan kan het zijn dat we de route opnieuw onder de loupe nemen en alsnog andere keuzes maken. Maar tegen die tijd zullen we jullie dat laten weten. Eerst maar eens zien weg te komen van Bornholm!!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten