zondag 22 april 2012

We zijn onderweg!!

Over de eerste dagen kunnen we kort zijn: de reis door het Amsterdam-Rijn kanaal is nooit een genoegen. Met een lineaal door het landschap getrokken, voorzien van stalen damwanden is het gewoon een verschrikkelijke klotsbak en elke oploper laat je nog een kwartier voelen dat hij is langs gekomen. En als het dan ook nog hard waait en het af en toe behoorlijk regent is de misère compleet.
Die trip hebben we dan ook onderbroken met een dagje Utrecht. Even door de Noordersluis en vervolgens 4 ophaalbruggen brengt je voor de Vaartse Rijn brug met een maximale doorvaarthoogte van 3.20 meter. Dat weten we maar al te goed, maar een plaatsje in de Singelgracht is gewoon erg fijn met het centrum van Utrecht onder handbereik. Dus dan nemen we het ongemak van afbreken van tent en neerklappen van ramen maar voor lief. Gelukkig regende het toen net niet!
De volgende avond kregen we in Utrecht bezoek van Inge en Rense met zoon Cas van 7 maanden. Dit zijn vrienden van zoon Maarten en door hem getipt bleken ze slechts op een paar honderd meter afstand van onze ligplaats te wonen. Dus een bezoekje was snel geregeld, alleen jammer dat het toen wel goot van de regen, zowel toen ze kwamen als toen ze gingen.
Het bezoekje was noodgedwongen kort (Cas kreeg honger en slaap) maar erg gezellig: en weer zo'n leuke baby!!
om een idee te geven hoe het weer was: bezoek vertrekt.

Woensdagochtend vertrokken we weer uit Utrecht en wederom moesten we de tent afbreken. Echter: na de spoorbrug was er geen gelegenheid meer om even aan te leggen en alles weer op orde te brengen. Alle bruggen werden direct bediend en ook de sluis stond al open dus wij moesten door! En zo kwam het, toen de deuren van de Noordersluis naar het kanaal opengingen, wij een totaal onvoorbereide sprint tussen 2 hardlopende vrachtschepen moesten trekken. De ramen waren gelukkig al omhoog, maar de tent wapperde alle kanten op, de tafel die de tent ondersteund had schoof over het dek en binnen klapperde deuren en laden. Slechte beurt bemanning!!

Nog even door de sluis van Wijk bij Duurstede en eindelijk konden we het relatief kalme water van de Neder-Rijn opvaren. Weg de stalen damwanden, weg de jagende vrachtschepen, eindelijk weer een echte rivier!!
Die avond zijn we vlak voor de sluis van Amerongen de plassen rond het Eiland van Maurik ingevaren om helemaal achterin een veilige ligplaats te vinden aan de steigers van de WSV Maurik.
En die hebben prima faciliteiten: water aan de steiger, elektra in de ligprijs en een uitstekend clubhuis met schone douches met onbeperkt heet water en harde stralen! Alleen jammer dat de verwarming in de douche niet aanstond en het buiten 8 graden was!!!

De volgende ochtend via de sluizen van Amerongen en Driel onze relaxte tocht over de Neder-Rijn voortgezet. Jammer dat het weer niet echt meewerkte, maar het is een prachtige rivier door prachtig landschap zoals de Grebbeberg en de Blauwe Kamer. Uiteindelijk kwamen we aan in Arnhem waar we direct na de Nelson Mandela brug onderdak vonden in de werkhaven van “de Scheepvaartwinkel”. Waarom daar: wel, die ochtend bij de controle van de wierpotten zat er een zo verschrikkelijk vast dat ik er een bahco op moest zetten en hem vervolgens dus prompt kapot draaide. Direct de Vetus catalogus er op nageslagen en de dichtstbijzijnde dealer op onze route was deze Scheepvaartwinkel. Direct gebeld met Sven en deze zou een complete set voor ons uit elkaar halen en ons het deksel + afdichtring leveren. Prima service dus!
daar, onder die kraan, in die kuil, daar liggen we.
Daar aangekomen bleek het trouwens een heerlijk beschut haventje te zijn waar je in een hele diepe kuil ligt, vrij van de stevige wind. Na even smoezen met Sven konden we daar 2 nachten blijven liggen, lang genoeg om Marga met de post te ontvangen (dank, dank, dank!) , met Kees en Anneke naar jarige zussen Thecla en Yvonne te gaan (verrassing!!!!) en de pakketjes die daar intussen waren afgeleverd in ontvangst te nemen (wederom dank!!!).
Wel hebben we 2 leveranciers uit ons bestand geschrapt, wat beide zendingen bevatte of de verkeerde (en te dure) waren of waren incompleet (terwijl we wel voor de volledige partij betaald hadden). Ook met internet wordt de wereld niet volmaakt!!!!