donderdag 26 april 2012

Jaaaaaa, een reisje langs de Rijn, Rijn, Rijn..........

Is helemaal niet zo fijn, fijn, fijn!
Tenminste, niet met de weersomstandigheden die we de hele week al hebben.
alleen op het dek MET zwemvest
Om te beginnen de wind, nog niet een keer een beetje luwte. Permanent uit zuid, zuid-west en permanent minimaal kracht 4, zo tussen 10 en 15 knopen. Echter: op het water meestal een streepje meer, over het algemeen kracht 5, zo tussen 15 en 20 knopen. Het soort van wind waarbij je het dus uit je hoofd laat om bijv. het IJsselmeer op te gaan. Vandaag spande de kroon: tussen de 25 en de 30 knopen oftewel windkracht 6-7. De hoogst gemeten snelheid vandaag: 36 knopen oftewel windkracht 8!
Dus extreem-weer maatregel: tijdens het varen gaat niemand het dek op tenzij met een zwemvest aan!


Strassenbrücke Emmerich onder een dreigende hemel.
Dan de regen: gelukkig bleef het droog vandaag, maar gisteren was de natste dag van de hele week. De ochtend begon veelbelovend met een voorzichtig zonnetje toen we Duisburg verlieten, maar nog voor Düsseldorf trok de boel weer dicht en begon het te regenen. En het regende nog steeds toen we rond 23:00 uur naar bed gingen in de Regatta haven van Neuss. Gelukkig waren er niet meer gasten want wij namen de enige gastensteiger in beslag.

Kalkar, waar kernenergie
al niet goed voor is !
Ga nu niet denken dat we ons niet amuseren. Het bevaren van de Rijn is nog steeds een hele belevenis en houdt ons de hele dag lekker bezig. Dat begint 's morgens met het instellen van de boordcomputer met de route  van de dag en het downloaden van de meest recente Grib files. Dan zorgen we dat de Rhein-pilot klaar ligt evenals het boek van Henk en Diny Bakkenes, zwemvesten onder handbereik, marifoon en dieptemeter ingeschakeld en dan vertrekken maar.
Dieptemeter?? hoezo is de Rijn niet diep genoeg?? Nee dus, we hebben al een keer een kiezelbank geraakt.
Wat is het probleem? In zijn boek "Rondje Europa" beschrijft Henk Bakkenes al dat het af en toe lijkt alsof de beroepsvaart je buiten de tonnen wil dringen, maar dan op het laatst uitwijkt. Hier is een nieuwtje voor Henk: er liggen geen tonnen (meer?) in de Rijn. Tussen Millingen en Keulen zijn we exact op 1 plaats tonnen tegen gekomen en uitgerekend daar gebeurde waar hij al voor waarschuwde.
De "Jordan" buiten de tonnen: opzij, opzij, opzij!!
Er was wel degelijk een schip dat ons door de tonnenrij probeerde te drukken. Deze discutabele eer komt toe aan de "Jordan" uit Bolsward die dan ook een ereplaats in deze blog verdiend. Wij voeren uiterst bakboord in een binnenbocht toen rode tonnen ons enigszins naar stuurboord dwongen om er binnen te blijven. Dat was niet naar de zin van de "Jordan" die ons opliep. Hij passeerde ons rakelings aan stuurboord (zat misschien 3 meter tussen) om pal voor ons naar bakboord te gaan dóór de tonnenrij heen om links daarvan te gaan varen. Ik riep hem op via de marifoon en bedankte hem netjes voor de ruimte die hij ons geboden had. "Je denkt toch zeker niet dat ik een kilometer ga omvaren" was het antwoord. M.a.w.: lullige jachtjes moeten mij niet in de weg varen! Koude douche dus voor de "Jordan" uit Bolsward!
3 bakken breed en 2 lang, 180 meter schip!
Maar als er geen tonnen liggen is het dus erg belangrijk om je dieptemeter in de gaten te houden. Vanaf de Nederlandse grens tot aan km.raai 769 is al het verkeer verplicht stuurboordwal te houden. De vaargeul slingert een beetje door de bedding en in een buitenbocht raakt die aan de stuurboordwal. Als je nu in een situatie komt waarbij zowel oplopers als tegenliggers elkaar tegenkomen is het zaak zover mogelijk stuurboord te varen en daarbij houd ik op de dieptemeter de 2 meterlijn (onder de kiel) aan. En de vrachtjongens kunnen dreigen wat ze willen: verder ga ik niet naar stuurboord! Op dat ene geval na gaat het ook altijd goed. Zo'n 20 meter achter je beginnen ze uit te wijken en geven over het algemeen voldoende ruimte bij het passeren.
Na km. raai 769 is het weer vrij spel en kunnen de schepen naar eigen believen de stuur- of bakboordwal kiezen onder gebruik van het blauwe bord. Wij kiezen altijd voor de binnenbocht omdat die a) korter is, b) de stroming daar minder sterk is en c) omdat de vrachtschepen daar wegblijven omdat het ondieper is. Dus weer: houd de dieptemeter in de gaten!! Over het algemeen is het bodemverloop vrij rustig dus als die onder de 2 mtr. zakt ga ik naar het midden en wordt het dieper dan 2,5 mtr. stuur ik weer wat naar de kant. Maar soms gaat het wel heel snel, zoals vanmiddag. De diepte werd minder dan 2 mtr. dus ik stuurde naar het midden, het werd 1,50 en ik stuurde nog meer naar het midden en ineens dook hij onder 1 mtr., 80 cm, 50 cm en toen geknars: we raakte een kiezelbank. Direct schroef uit en laten drijven, maar het bleef bij dat ene moment. Schroef en roer gedragen zich normaal dus ik denk niet dat we schade hebben anders dan wat afgeschraapte anti-fouling van de kielbalk.
Marina Duisburg, vlak voor 'n bui.
En zo trekken we in wandeltempo van haven naar haven. Na Arnhem hebben we gelegen in Emmerich (groot met alle voorzieningen), Wesel (geen kip gezien), Marina Duisburg (grote stad, ongezellig centrum), Neuss (klein haventje met slechts 1 gastensteiger van 10 meter, wel alle voorzieningen) en dan nu Keulen (riante ligplaats met alle voorzieningen maar prijzig).

Morgen blijven we in Keulen, de grote stad bekijken. Zaterdag en zondag gaan we weer varen omdat er in het weekend minder vrachtverkeer is. Hopelijk is dan ook het weer beter!!

2 opmerkingen:

  1. Beste Herman en Juliette,
    Vergeet niet om in Keulen ook het chocolademuseum te bezoeken. En, Herman, vooral de proefafdeling in dit educatieve centrum (de tearoom) zal je zeker aanspreken.
    Wij lezen jullie blog verder....met heel veel interesse.

    Gerrit en Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo lieve mensen , geniet weer van vaarttuig blog, wat leuk jullie tochtje langs de ryn ryn ryn, helaas t weer is niet zo fyn fyn fyn.nou hier in adam ook niet, regen wind. Ga nu de wens doen dat t gauw gaat veranderen, zal ook meteen de stroming wat indammen dan wordt t voor jullie wat sneller.....hier verder geen nieuws...liefs en veel plezier in keulen, die mooie stad!!! Mieke en peter

    BeantwoordenVerwijderen