zondag 15 april 2012

Warme douche

Elke keer is het weer wikken en wegen wat ik wel in een blog ga zetten en wat niet.
Eerst moet ik ettelijke tientallen foto's overzetten, vaak corrigeren en vervolgens selecteren. Dan schrijf ik kort op wat ik daar over wil zeggen, vervolgens gooi ik daar 60-70% van weg en dan nog zeggen mensen vaak dat mijn blogs zo lang zijn.
Deze blog is totaal gewijd aan een van mijn verbeterprojecten: het plaatsen van een ultrasoon niveaumeter in de dieseltank. Meer speciaal het werk dat een handige ambachtsman in Elburg daarvoor gedaan heeft.
"Vaarttuig" voor het schandblok in Elburg
Wat is het geval: het gebrekkig functioneren van de huidige vlotter in de dieseltank heeft er al eens voor gezorgd dat wij aardig wat diesel gespild hebben in een Franse haven. De meter geeft nl. nog niet bij benadering aan of de tank vol dan wel leeg is en zeker wanneer de tank gevuld wordt middels een hevel uit een jerrycan, kan je dat danig verrassen. Gevolg: een paar liter loopt middels de overloop de haven in.

Na zorgvuldig zoekwerk heb ik dus een alternatief bestelt, een meter met een universele bevestiging die op vrijwel alle type dieseltanks zou passen.
Dus niet!
De bestaande meter is bevestigd middels 6 schroeven op een steekcirkel van 80 mm, de nieuwe met 5 schroeven op een steekcirkel van 54 mm. Oftewel: het komt nog niet in de buurt!
Goede raad was duur. Na telefoontjes naar de leveranciers van zowel de oude als de nieuwe meter was het mij duidelijk dat ik van geen van beide ook maar enige medewerking mocht verwachten en het probleem zelf maar moest oplossen.
de winkel van de gebroeders Deetman
Zo gezegd zo gedaan. Op een avond ben ik gaan zitten en heb een schets gemaakt en op aanraden van Peter ben ik met die schets naar een watersportwinkel in Elburg gegaan.
Nou: een van de broers Deetman hield wel van een uitdaging. Hij bekeek mijn schets en luisterde naar mijn verhaal en zei toen: nou dat gaat wel lukken!! Ik, heel voorzichtig: en wanneer denkt u dan....... (met visioenen van een dag of 3 in Elburg). Nou, kauwend op z'n sigaar: twee uur vanmiddag moest toch wel lukken!!
Ik wist niet wat ik hoorde. Kijk als er nou niks te doen is in die winkel, maar het was een komen en gaan van mensen. Maar het is nog steeds zoals een oude baas eens tegen mij zei: "If you want something done, ask a busy man" !
de dokter aan de draaibank
Rond 2 uur ben ik weer naar de winkel gelopen. Ah, zei broer Deetman, de dokter is er mee bezig in de werkplaats en wees me de richting. In de werkplaats bleek zoon Deetman de dokter die druk bezig was  met schuifmaat en draaibank een plaat PTE (Polyethyleen voor de leek) om te vormen tot het door mij gewenste tussenschijfje. Na nog een kwartiertje was hij daar mee klaar en hield ik het eindprodukt in mijn handen. Ik moest zelf nog wel de gaten boren, maar het belangrijkste was gedaan.
En de kosten: euro 7,50....... Trots en vakmanschap gaan nog steeds hand in hand!

Een warme douche voor vader en zoon Deetman in Elburg die enthousiast op dit probleem doken en mij een oplossing hebben verschaft!!!!
Hieronder het uiteindelijk resultaat:
tekening, meter en eindprodukt

de nieuwe meter gemonteerd op de dieseltank

Geen opmerkingen:

Een reactie posten