dinsdag 10 april 2012

Over de Randmeren

Onze lotgenoten op de jaarlijkse tocht
Voor het zoveelste jaar is het dus weer niet gelukt! Het was dit jaar weliswaar op het randje omdat goede en slechte dagen elkaar in rap tempo afwisselden, maar de optelsom van alle factoren en onzekerheden maakte dus dat de gezamenlijke bemanningen van Int Aepjen, ST 161 en Vaarttuig hebben besloten ook dit jaar niet naar de Wadden te gaan.
Vanuit onze verzamelplaats Stavoren zijn we dus op (Goede) vrijdag 6 april richting Lemmer vertrokken. Het is dan toch een beetje zuur om onder een strakblauwe hemel een IJsselmeer op te varen dat er prachtig bij ligt. Vandaag hadden we makkelijk naar de Wadden kunnen varen, echter: kun je dan ook terug wanneer jij wil? En het antwoord op die laatste vraag maakt dan dat je besluit het niet te doen. Met name voor Paasmaandag en dinsdag wordt zwaar weer verwacht op de Wadden en daarna is te ver weg om enige zekerheid te krijgen voor een rustige terugreis.

op de autopilot naar Lemmer
En zo voeren we op ons gemak naar Lemmer. Voor de eerste keer dit jaar werd weer een beroep gedaan op de autopilot. De calibratierondjes voor het fluxkompas had ik al een paar dagen eerder gedraaid op het Sneekermeer toen ik met Peter naar Heeg voer en vanaf het moment dat ik hem inschakelde gedroeg de autopilot zich voorbeeldig. De Course to Steer die WinGPS5 aangaf verschilde nauwelijks van de koers die ik moest ingeven op de autopilot om dezelfde lijn te volgen en strak als een speer werden we naar Lemmer gebracht. Heerlijk is dat om niet permanent in de stuurstoel te hoeven zitten, maar je vrij over dek te kunnen bewegen. Wel natuurlijk ALTIJD iemand op de uitkijk!

In Lemmer lagen we met z'n drieën afgemeerd tegen de kademuur direct achter de Lemstersluis en vandaar zagen we het drukke komen en gaan van alle Paastoeristen. Een korte wandeling naar het centrum leerde ons dat de passantenhaven tussen de 2 bruggen mud- en mudvol lag, met 80% Duitsers. De voertaal in alle winkels is ook Duits: welkom oosterburen, fijn dat jullie zo stevig in onze economie komen investeren!!

Op Eerste Paasdag maakte we al vroeg los: 08:55 uur. De twee andere schepen die tegen de ST161 lagen afgemeerd vonden dat waarschijnlijk niet zo fijn, maar de bemanningen waren niettemin op en los toen wij om 09:00 uur precies de Lemstersluis weer invoeren.
in het zonnetje om Urk
En weer was het een prachtige dag: blauwe lucht, zonnetje en een zwakke wind tegen. Eenmaal om de Rotterdamse Hoek ging het in rechte lijn naar Urk, daar de bocht om richting Ketelbrug en toen via het Ketelmeer naar de Randmeren. Voor de Roggebotsluis moesten we 10 minuten wachten waarna we met 5 jachten werden geschut. Vanaf de sluis is het dan nog maar een uurtje naar Elburg, waar we om 15:00 uur afmeerden in het kommetje. Helaas werd ons hechte verband wel verbroken, want in de kom was helaas geen plaats voor de ST161 die dus terug voer en aan de lange steiger in het toevoerkanaal ging liggen.
Tweede Paasdag was geheel conform de verwachtingen: stevige wind uit Z-ZW en bakken regen de hele dag. De mannen hebben de gelegenheid te baat genomen om al die prachtige schepen die bij de lokale jachtmakelaar liggen te bekijken (in de stromende regen) terwijl de dames keken of er nog kleedjes dan wel schoenen beschikbaar waren die een plaats in de kleerkast aan boord verdiende. Gelukkig kwamen zowel de mannen als de vrouwen met lege handen thuis!!
Na een stevige Chili con Carne maaltijd aan boord van Vaarttuig ging eenieder weer naar de eigen boot om zich voor te bereiden op de trip van morgen. We gaan naar Harderwijk!!

1. Heel herkenbaar: zo onstuimig als het weer in Nederland kan zo, evenzo spannend is het om het water op te gaan op de zeilboot. Mochten jullie met die ene makelaar er nog niet uit zijn gekomen dan zijn er gelukkig nog meer jachtmakelaars die veel moois in huis hebben (tipje!).