zaterdag 27 juni 2009

Rook in het ruim.....


Ik heb vanmiddag een rookmelder in de motorruimte gemonteerd. Er zat al een automatische blusinstallatie, maar we willen het liever niet zover laten komen. En dat dat toch relatief makkelijk kan gebeuren bewees het incident dat ons vrijdagmorgen vroeg overkwam.

Van alle ongelukken die schepen zoals het onze overkomen is brand de meest voorkomende. Er branden meer schepen af dan dat er zinken. Lekkende gasinstallaties, ongelukjes met van die gezellige waxinelichtjes, kortsluitingen waarbij honderden ampères kunnen lopen genoeg om een volwassen steeksleutel te smelten, ontploffende benzinetanks etc.
Stelregel bij ons is dus: Geen open vuur aan boord!!
Onze electrische installatie telt meer zekeringen dan een doorsnee huisinstallatie. Noem het overdreven, maar in ons schip geen kortsluiting!!

En toch is dat wat er gebeurde. Vrijdagochtend word ik wakker en ga thee zetten; geen walstroom.
Nou gebeurt dat wel vaker, zeker in wrakke haveninstallaties, dus ik maakte me geen zorgen. Naar buiten om de zekering weer in te schakelen, maar die lag er al weer uit voor ik aan boord was. Vreemd, de walzekering is 16 ampère en binnen beveilig ik die extra met een zekering van 10 ampère. Dus als er een moet klappen dan is het degene aan boord. Op dat moment hadden bij mij de bellen moeten gaan rinkelen, maar ik was nog niet wakker genoeg kennelijk. Dus opnieuw die walzekering ingeschakeld, even gewacht en ja, die bleef zitten. Aan boord gekomen werd ik gestopt door de buurman die vertelde dat z'n stroom was uitgevallen. Weer terug en jawel, dit keer was de aardlekschakelaar op de wal eruit gevlogen, dus 6 schepen zonder stroom.
Terug aan boord meldt Juliette dat ze een brandlucht ruikt. Dit keer was ik klaar wakker en dook als een haas de zekeringkast in: geen probleem. Bedieningspaneel van de omvormer: geen probleem. Toen viel mijn oog op het klokje van de magnetron; 12:00 en dat was vreemd. Zelfs als de walstroom uitvalt blijft dat klokje gewoon doorlopen omdat de levering van 220 Volt naadloos wordt overgenomen door de omvormer die 220 Volt maakt uit de accu's. Dus iets met de omvormer??
Het motorluik open gemaakt en toen sloeg de paniek toch enigszins toe. Rook kwam direct door het luik naar buiten en daarmee de penetrante stank van een forse kortsluiting en verbrande isolatie.

Om de rest van het verhaal kort te houden: alles ontkoppeld op de omvormer na en toen weer de walstroom erop. Een vonkenfontein en dikke rookpluim als resultaat en het probleem was gelocaliseerd.
Op de forse printplaat in de omvormer staat een trafo die eigenlijk te zwaar is om alleen aan z'n soldeercontacten te hangen en toch is dat precies wat er gedaan is. Door het gewicht worden de soldeercontacten langzaam uit de print getrokken, gaan vonken, maken kortsluiting, er begint iets te gloeien en dan springt gelukkig de zekering op de wal eruit. Alle zekeringen aan boord konden niet voorkomen dat het hart van ons elektrisch systeem rustig in de fik kon vliegen. We zijn gered door Duitse gründlichkeit in het walstroom systeem.

Via de nederlandse installateur contact opgenomen met de (Nederlandse) leverancier die het adres doorgaf van een Duitse Service organisatie. Uit Nederland is een vervangend apparaat onderweg dat maandag moet aankomen en dinsdag geïnstalleerd wordt. Alleen: deze wordt door mij wel voorzien van een extra beveiliging: een rookmelder er recht boven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten