zaterdag 27 juni 2009

Lui in Lübeck

Onderstaande had ik gisteren al willen publiceren, echter daar kwam wat tussen! Wat dat was vertel ik vanavond nog wel, maar dit verhaal wil ik jullie in ieder geval niet onthouden. Vandaar, met enige vertraging: Lui in Lübeck.

Nou ja, lui, we sjouwen wat af!
Maar wel lui in de zin van voortgang. We liggen hier nu sinds dinsdagmiddag maar het ziet er naar uit dat we hier zaterdag nog liggen. Verwaaid, noemen ze dat.
Vanuit Lübeck willen we naar Kopenhagen. Dat ligt in noord-oostelijke richting en laat er nu net een stevige noordoosten wind staan op de Oostzee. De weersverwachtingen hebben het over een wind van 20 knopen en dat is op zichzelf al windkracht 5, een "vrij krachtige" wind zoals de KNMI dat noemt. Wat ze dan niet noemen zijn de vlagen waar dit meestal mee gepaard gaat. Een "normale" vlaag kan daar nog 50% aan toevoegen en dan wordt het 30 knopen oftewel windkracht 7. En dat dat geen onzin is bewijst onze eigen registratie die gisteren een windstoot van 27 knopen vastlegde in de haven van Lübeck, 2 uur varen landinwaarts. En dat is op het randje van windkracht 6 en 7. Wij blijven lekker liggen, het moet wel gezellig blijven!

En we hadden ons zo gehaast! Zondagavond waren we gearriveerd in Dömitz, de laatste plaats in het merentraject. Een prachtig gebied waar we zeker nog eens naar teruggaan, echter wel met mooi weer. Die paar dagen zon die we gehad hebben springen er echt uit omdat dan die omgeving van water en natuur pas echt tot zijn recht komt. Helaas, het merendeel van deze 3 weken op de meren was te nat, te koud en te winderig.
Maandag vroeg in de middag namen we de laatste hindernis in Dömitz: de sluis naar de Elbe. Wegens laag water in het kanaal wordt deze sluis maar 1x in de 2 uur bediend, maar gelukkig was de waterstand hoog genoeg om ons over de drempel van de sluis te krijgen (1,30 meter en wij hebben een diepgang van 1,15 meter). Daarna was het racen over de Elbe, eindelijk het vuil van 3 weken stationair draaien in de kanalen uit de motor branden. Het was in de kanalen langzamerhand zo erg dat, wanneer ik wat harder achtersloeg om te remmen, we dikke rookwolken uitbraakten. Na 64 km Elbe in 4,5 uur was dat er wel uit! Dinsdag hebben we nog een keer 60 km gedaan: het Elbe-Lübeck kanaal met 7 sluizen en een totaal verval van meer dan 20 meter. Alleen dit keer hadden we daar 8,5 uur voor nodig.

En nu liggen we dus in Lübeck te wachten. We liggen afgemeerd aan meerpalen aan de lager wal en hebben een extra lijn naar een paal aan de hoge kant moeten leggen om te voorkomen dat de fenders worden lek gedrukt, zo hard waait het. We moeten het schip verlaten via de boeg en een heel eng trappetje dat eigenlijk niet hoog genoeg is. We doen inkopen, maken schoon, doen kleine reparaties en zijn druk de route aan het plannen.
En zodra de wind het toelaat zijn we op weg naar Denemarken!