woensdag 6 mei 2009

Duitsers en hun auto's


Vandaag lazen we in een Duitse krant over de moeilijkheden waarin het VW concern en Porsche verkeren.
Gisteren waren we in Wolfsburg waar we in de "Autostadt" onze hebben laten voorlichten over het prachtige bedrijf VW en al haar merken zoals Audi, Skoda, Lamborghini, Seat etc. Tja, het kan verkeren.

Volkswagen is voor Wolfsburg wat Philips ooit was voor Eindhoven. 50 jaar geleden was er geen stad Wolfsburg, maar een verzameling dorpen die zich samen met het VW concern ontwikkelden tot een stad van 120.000 inwoners. Als je dan weet dat er bij VW in Wolfsburg 51.000 mensen werken dan is het duidelijk dat de afhankelijkheid groot is!
Die VW fabriek ligt lekker compact op een terrein van 2 bij 1,5 km aan de rand van het Mittellandkanaal. "Autostadt" is zoiets als indertijd het Evoluon, alleen een pietsje groter opgezet en onderdeel van een slim marketing idee: Koop een VW (of Audi of Seat) en ga hem zelf ophalen in Wolfsburg. Autostadt is niet alleen een museum en permanente tentoonstelling van merken en autotechniek, maar ook het grootste autoaflevercentrum in Europa waar dagelijks zo'n 800 trotse bezitters hun nieuwe auto komen ophalen in een arrangement met hotel en een bezoek aan Autostadt. Ze kunnen hoogstpersoonlijk zien hoe hun auto via een lopende band systeem uit de fabriek komt, in een automatisch magazijn komt en vandaar uit wordt afgeleverd aan een servicecentrum waar zij hem in ontvangst mogen nemen. Verrekt slim concept en gezien het enthousiasme van de bezoekers slaat het aan ook! Zelfs mensen uit Nederland komen hier hun auto in ontvangst nemen.

Met onze ruggen weer eniszins in orde zijn we maandag van Hannover naar Wolfsburg gevaren waar we dinsdag de "Autostadt" bezocht hebben. Zeer de moeite waard.
Vandaag was onze slechtste dag tot zover. De hele dag stevige wind (kracht 3 met uitschieters naar 4) en hevige buien. Ons doel was Magdeburg maar dat hebben we niet helemaal gehaald vanwege boodschappen die we onderweg moesten doen. We liggen nu in Haldensleben, diep in de voormalige DDR.
Morgen gaan we dan naar Magdeburg. We komen aan het eind van het Mittellandkanaal en gaan via de Rothensee Schleusse naar de Elbe die ons naar Magdeburg brengt. Nee: niet via het Schiffs Hebewerk. Het schijnt dat dit wondertje van techniek (voor de leek: een scheepslift met een verval van 18 meter) vorig jaar uit de operatie is genomen. Jammer! moet erg mooi geweest zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten