woensdag 11 augustus 2010

Vertrek uit Hamina.

Dit is ons uitzicht van de laatste 5 dagen geweest.
Zaterdag 7 augustus kwamen we aan deze steiger terecht omdat de havens aan de zuidkant van de stad tjokkevol waren en de havens aan de noordkant ook vol, maar vooral te klein waren om ons te kunnen hebben. En dus kwamen we hier terecht. Wel lekker dicht bij het centrum, maar feitelijk in een afbraakbuurtje waar we dagelijks bezoek krijgen van oude mannetjes met hengels, haastige automobilisten die hier hun geurvlaggen komen uitzetten tegen bomen, trafohuisjes en bouwvallen en nozems met brommers die tegen elkaar komen schreeuwen over het lawaai heen van hun opgevoerde motertjes.
Maar ook de stiekeme rokers, de afspraakjes die eigenlijk niet gezien mogen worden en, elke dag, 2 praatmeisjes die op het steigertje achter "Vaarttuig" plaatsnemen en daar eindeloos lang praten en giebelen (zie de fietsen).
En niemand, maar dan ook niemand wisselt een woord met je. Zelfs als wij het initiatief nemen komt er geen boe of ba uit en zijn ze zo snel mogelijk verdwenen. Eenzaam volkje, die Finnen.

Maar we gaan dit allemaal verlaten! 5 dagen lang hebben we eigenlijk prima weer gehad qua temperatuur. Wel af en toe een onweers- of regenbui, maar vooral veel wind. De ene dag is het 17 knopen, de andere is het 23 knopen, maar onveranderlijk uit het zuidwesten. Dat betekent wind van zee en als wij 23 knopen meten op een beschutte plaats 4 km. landinwaarts, dan is die 10 km uit de kust toch al gauw 30 knopen en meer. Oftewel windkracht 7 met bijbehorende golfhoogte schuin op de kop, dus stampen en rollen.
Maar morgen is het gedaan! Terwijl ik dit schrijf is de wind aan het draaien en afnemen. Vanacht gaat hij door het zuiden naar het oosten en dat gaat gepaard met een bijna windstille periode van een paar uur. Wij staan dus om 04:00 uur op om bij het krieken van de dag te vertrekken. De zee zal nog wel even nodig hebben om te kalmeren. maar zeker aan het begin hebben we nog wat uitwijkmogelijkheden tussen de eilanden. De redelijk rustige oostenwind die daarna volgt zal de zee glad moeten strijken en dan kunnen we met de wind in de rug zo snel mogelijk richting Zweden varen. 524 km te gaan!

Dit is mijn "werkkamer" van de laatste paar dagen, waar we de weersontwikkelingen nauwlettend in de gaten hebben gehouden. De vaste boordcomputer heeft 2 schermen: 1 daglichtscherm met touch screen op de stuurstand, de andere is de TV met toetsenbord en muis in de salon. Beide geven hetzelfde beeld, maar deze opstelling is veel comfortabeler om elke dag de route uit te zetten. De route terug naar Zweden telt meer dan 200 routepunten tussen al die eilanden door en die moeten wel allemaal ingebracht worden!

Het voordeel van een route die helemaal vast ligt in de computer is dat het navigatieprogramma je constant informeert over de afwijking van de koers en de te sturen koers om dat te corrigeren. Als je dan een autopilot hebt, hoef je die koers maar in te geven en je hebt er geen kind meer aan. Het grote probleem van de laatste paar weken is nu echter dat het zogeheten fluxgate kompas van onze autopilot de geest heeft gegeven en we dus handmatig moeten sturen. En dat is redelijk inspannend op lange trajecten!
Ik had dus een nieuw kompas laten komen uit Nederland, maar ook dat vertoont fratsen en we hebben het vermoeden dat het een combinatie van kompas en plaats van het kompas aan de mast is. En dat is nog variabel ook want op die plaats aan de mast heeft het vorig kompas een tijdlang goed gefunctioneerd. Maar ja, een stalen schip laat zich makkelijk magnetiseren, zeker op deze hoogtes en zeker in een gebied waar de kaart vol staat met gebieden met magnetische afwijkingen (veel ijzer in de bodem).
Het nieuwe kompas heeft dus een nieuwe plaats gekregen. Zover mogelijk weg van de stalen massa van het schip en weg van de motor en elektronica die ook magnetische velden teweeg brengen. Testen aan de steiger zien er perfect uit, maar zal het ook werken op zee????? Morgen zullen we het weten.

De rest van de week gaan we lange dagen maken. De periode van oostenwind duurt minder dan 3 dagen en in die tijd proberen we zo ver mogelijk te komen voordat we opnieuw vast komen te liggen door harde westenwind. Hopelijk halen we Zweden, want mijn Fin's internet abonnement loopt af op 15 augustus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten