donderdag 10 mei 2012

De Main

De Main is toch echt direct een heel andere rivier dan de Rijn. Al na 100 meter kijk je vreemd op als je bij 1500 toeren ineens 11 km/uur vaart. De tegenstroom hier is nauwelijks 1-1,5 km/uur en dat is te merken. Terug dus naar 1300 toeren, we zijn gewend geraakt aan die rustige 8-9 km/uur. Je ziet meer en het is wel zo goed voor je dieselverbruik.
onze sluisuitrusting
Wat ook echt anders is dan op de Rijn: we hebben weer sluizen. En als ik zeg sluizen, dan bedoel ik SLUIZEN. Vaak dubbel uitgevoerd met kamers van 300-340 meter lang, 15 meter breed en een verval tussen 2,6 en 4 meter. Het is dus logisch dat we soms wat aarzeling voelen bij de sluismeester wanneer we ons melden. Want om zo'n enorme bak water alleen voor zo'n "Sportboot" te laten vollopen.....
Zo zijn we op vrijdag 4 mei door 3 sluizen gevaren met een totaal verval van 10,5 meter. Geen drijvende bolders, dus gewoon ouderwets vastmaken op beide middenbolders aan een trap van de sluis. Sommige sluizen gedragen zich beschaafd en laten de kolk rustig vollopen, andere hebben sch... aan zo'n jachtje uit Holland en smijten de kraan vol open. Je bent wel lekker snel boven maar we hebben de lijnen al eens niet op tijd kunnen overpakken en dan rest niets anders dan op boeg- en hekschroef de boel onder controle te houden. We zijn geen moment in problemen geweest maar dat machtspelletje van deze mannetjes irriteert behoorlijk.
en dit staat voor de haven.....
"Sportboot" geweld uit de Westhaven van Frankfurt
's Avonds om half zes kwamen we aan in Frankfurt am Main. Op advies van de "Tijgerhaai" (redactieboot van de Waterkampioen) voeren we door naar de "Westhafen". Inderdaad een haven met prima ligging, dicht tegen het centrum, maar wat de Tijgerhaai niet vermeld had: de enkele douche en toilet moet je delen met alles wat er aan festiviteiten gaande is op de steiger van de Segelschule (bierflessen in het toilet), weliswaar 3 poorten met sloten die echter permanent openstaan zodat Jan en Alleman over de steiger loopt, geen afvalmogelijkheden en ook het gedoe met speedboten(uit de haven) voor de ingang van de haven moet je maar voor lief nemen. We hebben gigantisch liggen rollen door dat gedoe. De prijs voor dat alles: Euro 20/nacht, een nieuwe record voor 2012.
Maar dat werd allemaal goed gemaakt door het onverwachtte bezoek van Claudia en Udo, de bemanning van de "Liberté", ook wel liefkozend "das U-boot" genoemd waarmee we in 2011 twee weken hebben samen gevaren in Frankrijk (samen met de "Anyway"). Ze zijn spontaan uit Lahr komen rijden om ons op te zoeken en dat maakte die volkomen verregende zaterdag in Frankfurt meer dan goed. Die ochtend zijn we nog snel tussen de buien door naar de stad gefietst om broodjes en lekkere dingen voor de lunch te halen en daarna hebben we een ontzettend gezellige middag doorgebracht met z'n vieren.
de Johannisburg in Aschaffenburg
Op zondag, nog steeds in de regen hebben we de tocht gemaakt naar Aschaffenburg. Terwijl we de Flusshaven onder het gigantische Schloss Johannisburg invoeren brak de bewolking en konden we in een mager zonnetje droog aanleggen aan de steiger van de Motorboot- und Wasserskiclub Aschaffenburg.
Hier hebben we het advies van Henk en Diny maar opgevolgd en zijn een dag extra blijven liggen om dit prachtige stadje wat beter te bekijken. Eerst op maandagmorgen 4 zakken wasgoed in 3 wasmachines geladen in de lokale Waschsalon en toen de binnenstad in. Zeer de moeite waard, zeker in de omgeving van het slot en de historische binnenstad.
wasdag in Aschaffenburg
Dinsdag 8 mei zijn we vervolgens naar Miltenberg vertrokken, een tochtje van 38 km. Dit zijn de dagen en tochten zoals we die ons ook hadden voorgesteld vorig jaar in Frankrijk. De zon schijnt overvloedig, het landschap is prachtig, sprookjesachtige kastelen en ruïnes verschijnen na elke bocht tegen de berghellingen, geen verkeer en een brede, rustig voorkabbelende rivier. En elke sluis staat klaar om je te ontvangen en rustig naar boven te brengen. Oh nee, vergeet dat laatste. Vier sluizen vandaag met een totale wachttijd van 2,5 uur. Maar och, we hebben vakantie!!
In Miltenberg vastgemaakt aan de kade.
diesel sjouwen
Prima plekje, op nog geen 50 meter van een Esso tankstation. Direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om 200 liter diesel in mijn jerrycans te laden voor de prijs van euro 1,419/liter. Tenminste, de eerste 160 liter. De laatste 40 liter gingen ineens voor een prijs van euro 1,499/liter. 8 cent per liter meer!! Ja, zei de beheerder, elke avond om 21:00 uur wordt de prijs aangepast, per satelliet, vol automatisch, kan ik ook niets aan doen. Voor mij was de lol eraf en ik heb het bij die 200 liter gelaten.
Ook in Miltenberg zijn we een dag extra blijven liggen. We hebben al een maand lang de boot niet meer gewassen en hij zag er schandalig uit. Dus met puts, schrobber en groene zeep aan de gang en allereerst maar eens stuurstand, dektent en achterdek onderhanden genomen. Ziet er weer spic-en span uit.
Ook dit stadje (een lange straat van 2,5 km ingeklemd tussen Main en berg) hebben we weer bekeken. Zeer de moeite waard met z'n kasteel en oude vakwerk huizen. Alleen jammer dat er 2 keer per dag zo'n enorme toeristenboot z'n lading passagiers in die straat spuit. Goed voor de economie zullen we maar denken, al die Amerikanen, Japanners en Aussies.
En vandaag ging het weer verder naar Wertheim. Drie sluizen en de vertraging viel mee. Weer die prachtige rivier die traag door het landschap meandert. Een strak blauwe hemel en de temperatuur die de 30 graden al weer begint te benaderen en weer die vriendelijke dorpjes met daarboven de dreigende ruïnes. Mooi, mooi, mooi.
Welkom in Wertheim
Vastgemaakt aan de clubboot van de Motor-Yacht- Club Wertheim in de monding van de Tauber. De havenmeester kwam nog even terugsnellen om ons een sleutel in de hand te drukken en ging vervolgens weer op weg naar zijn boodschappen. Wij zijn even het stadje ingelopen voor wat boodschappen, hadden een hilarische ontmoeting van 10 minuten met 2 Aussies op een terras (zij moesten dringend weer aan boord van hun rivercruise) en hebben vervolgens lui gedaan in de lome hitte aan boord.
Vannacht blijft het minimaal 18 graden: wordt het dan toch zomer???

PS: Geen foto's dit keer, die volgen later. T-Mobile geeft mij op dit moment slechts 64 Kbit/s en dat is geen snelheid waarmee je foto's kunt uploaden. Dus even geduld en vergeet dadelijk niet af en toe terug te kijken zodra ik de foto's wel heb geplaatst!!
UPDATE 20 mei:  De foto's zijn nu wel geplaatst. Dank voor jullie geduld!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten