Enfin, dat is dus vandaag gebeurd. Gevolg is wel dat jullie nu 2 artikelen op 1 dag krijgen......
Het broeide al even, maar onze gesprekken met andere bootjesmensen in Verdun en de havens daarna maakte ons heel erg duidelijk dat iedere Hollander en Duitser (en dat is 80% van de boten) een rondje maakt via Saar of Moezel. En met het toenemende probleem van het vinden van een aanlegplaats voor de nacht in die overvolle haventjes werd ons ook duidelijk dat dit voorlopig niet beter ging worden.
Na nog eens op de kaart te hebben gekeken en na een gesprek met Ido en Henriëtte van de "Anyway", hebben we vervolgens besloten na Commercy niet het kanaal de la Marne au Rhine, Partie Est (richting Toul) te nemen, maar partie Ouest van hetzelfde kanaal richting Vitry-le-Francois en dan naar Reims.
Van daaruit kunnen we vele wegen nemen, maar de bedoeling is om uiteindelijk via Lille, Kortrijk en Gent naar Den Haag te varen. (Ja Gerrit, je leest het goed, we komen je opzoeken!!!)
Dit traject belooft een stuk rustiger te zijn en onze ervaring tot nu toe bewijst dat ook, maar er zijn ook een paar nadelen!!
Een daarvan is het aantal sluizen. Dat is ineens met zo'n 60 toegenomen! Nou zijn we daar intussen wel aan gewend, maar er zijn trajecten bij, zoals vandaag, dat de sluizen zo dicht op elkaar liggen dat wanneer je eenmaal aan het traject begonnen bent het ook moet afmaken. Resultaat: 22 sluizen in 24 km op een dag!! Wie had het over vakantie? Dat is dus gewoon een werkdag!!
Het begon overigens al goed fout, direct bij de allereerste sluis in dit traject, de eerste vol-automatische. De meeste tot nu toe genomen sluizen zijn weliswaar automatisch, maar die moet je zelf in werking stellen middels een "tele-commander", een kastje dat we hebben meegekregen dat een signaal stuurt naar een paal 300 meter voor de sluis. Deze volautomatische sluis heeft dat niet meer nodig, deze signaleert zelf dat er een schip in de buurt is en begint dan aan zijn cyclus.
Het begon allemaal goed, we werden gedetecteerd en wij voeren na de "Anyway" de sluis in. De enige handeling die verricht moet worden is nog steeds het optillen van de blauwe stang, wanneer de schepen vastliggen, waarna de deuren sluiten, het water stijgt, de deuren opengaan en de schepen uitvaren.
om te huilen..... |
proces-verbaal wordt opgemaakt |
Of dit ook betekent dat we schadeloos worden gesteld weet ik niet, maar de procedure tot nu toe is zeer goed.
hoezo: laag water? |
Aan het einde van die rit, bevonden we ons op het hoogste punt tot nu toe: 280,75 meter. En dat niveau hebben we bereikt dankzij het nemen van 100 sluizen sinds Antwerpen. Het vlak van Ronquiérès gaf ons een boost van 67,5 meter, maar de rest is gedaan in stapjes van 2-3 meter in de overige 99 sluizen!
Op deze hoogte lag de volgende verrassing te wachten: de tunnel van Mauvages. Een pijp door de berg van 4,8 km lengte waar je normaliter doorheen gesleept wordt en waarover we al de nodige horrorverhalen gehoord hadden. Gelukkig was ons al verteld dat de elektrische sleper buiten gebruik was i.v.m. de waterstand (??!!) en dat we op eigen kracht er doorheen konden.
eindelijk het zwarte gat na mijn pensionering gevonden! |
Captain Udo heeft nu ongetwijfeld het snelheidsrecord, want hij was er doorheen in 30 minuten! Wij deden het overigens ook niet slecht met 45 minuten! Al met al viel het dus reuze mee. De tunnel was goed verlicht, de breedte met 6 meter alleszins redelijk, alhoewel er op een aantal plaatsen stalen verstevigingswanden geplaatst zijn die de breedte ineens terugbrengen tot net iets boven de 5 meter. Er staan overigens genoeg krassen op de muur als stille getuigen van de keren dat het niet goed ging!
Captain Udo met vers stokbrood!! |
Hallo Juul en Herman uit onze straat in Son.
BeantwoordenVerwijderenWij zijn inmiddels weer thuis uit Portugal en Dronten en proberen jullie te volgen. Dat lukt goed maar een briefje schrijven gaat denk ik niet. We zullen zien. Fijn dat jullie het naar de zin hebben. Misschien beeikt dit briefje jullie. Heel veel plezier nog en we sturen mooi weer naar jullie. Goede vaart!!!
Nou, Cor en Betty, zo'n reactie zien we dus echt wel. Bedankt voor het mooie weer (is nog niet gearriveerd) en tot ziens in onze straat!!
BeantwoordenVerwijderen