Het begon dus met onze terugreis vanuit Harlingen, wederom door de Lorentzsluisen in de Afsluitdijk en vervolgens direct bakboord uit door de geul naar Makkum. Via de buitenhavens kom je dan bij dat rare sluisje (er zit een bocht in en tijdens de schut moet de brug open blijven staan aangezien die dwars over de kolk ligt) en vervolgens kom je weer in de Friese Vaarten.
Vaarttuig voor de deur van de Koninklijke Tichelaar |
De tweede gewoonte is het vissen met een klompje en dat gaat als volgt. Als (vrijwillige?) brugwachter bevestig je een bordje aan de brug: "bruggeld 1 euro", vervolgens neem je een hengel, een touwtje en een klomp beschilderd in de friese kleuren die je aan elkaar knutselt en vervolgens wacht je op een bootje. Die laat je lang genoeg voor je brug wachten tot je zeker weet dat de opvarenden het bordje gelezen hebben, dan open je de brug, gaat met je hengel uit het raam van je hokje hangen en zwaait de klomp naar de boot toe. De opvarende zijn meestal allang bekend met deze folklore en staan al klaar met hun munten om deze in het klompje te deponeren. En zo vaart de hele friese economie wel: zelfs de banken spelen er op in door automaten ter beschikking te stellen waaruit voorverpakte rollen halve, hele en dubbele euro's rollen voor een leuk extra bedragje.
Leuk toch???? Nou ja, als je dan van Makkum naar Sneek vaart en aan het eind van de rit tot de conclusie komt dat je 15 euro in klompjes hebt gedeponeerd, ga je je toch op de kop krabben. Het is maar 30 km van Makkum naar Sneek en dat is toch een prijs van 0,50 cent per kilometer. Als dat tarief voor je auto werd gevraagd hadden we allang een Egyptische revolutie gehad.
Mijn mening: laten we heel snel ophouden met deze Middeleeuwse manier van tolheffing en een vaarbelasting invoeren. Ik heb daar geen enkel probleem mee, mits die gelden gebruikt worden voor verbetering van het vaarcomfort zoals snelle (geautomatiseerde) bediening, veilige wachtsteigers voor bruggen en sluizen, gratis afzuigpunten voor vuilwater, meer vrije aanlegplaatsen in de natuur (zoals Marrekrite plaatsen) etc. etc.
alweer asperges....! |
zoekplaatje: wie zijn de 2 kapiteins op deze boot??? |
Trouwens: het vertrek uit Joure verliep niet zonder strubbelingen. Direct na vertrek had Vaarttuig een motorkoelingsprobleem. Na een geforceerde aanleg aan een verboden steiger bleek een waterslang gescheurd, waardoor de impeller oververhit raakte en totaal verbrand was. Gelukkig hadden we alle onderdelen aan boord en na een uurtje was de boel gerepareerd en konden we verder.
afscheid in Joure |
De rest van de dag (dinsdag 10 mei) zijn we in Joure blijven liggen om bij te komen van een zeer intensief weekeinde. Beetje poetsen, krantje lezen, lege flessen wegbrengen...........
Geen opmerkingen:
Een reactie posten