woensdag 26 augustus 2009

Laatste loodjes naar Stockholm.


Morgen gaat het dan gebeuren......
Na een reis van vijfenhalve maand ga we aankomen in Stockholm, ons einddoel.
Vandaag liggen we nog verwaaid in Trosa, zo'n 100 vaarkilometers van Stockholm, maar morgenvroeg gaat om zes uur de wekker en willen we varen om zeven uur. Eigenlijk was het de bedoeling om vandaag al de helft van de afstand te doen en te overnachten in Södertalje, maar toen we vanochtend wakker werden in Trosa kletterde de regen met bakken naar beneden. Toen het eindelijk droog werd om 'n uur of een, stond er een keiharde wind die ons het leven op zee behoorlijk onaangenaam zou maken. Dus we blijven liggen en doen het morgen in een ruk. We verwachten dan om een uur of vier 's middags in de Wasa haven in hartje Stockholm af te meren. Eens zien of de fanfare klaar staat om ons te verwelkomen!!

Het is een redelijk drukke week geweest. Zo tegen het einde van de reis en met het bezoek van de jongens op komst moet er een hoop geregeld worden.
Vrijdag j.l. hebben we voor de eerste keer kennis gemaakt met het droogdok, waar Vaarttuig de winter gaat doorbrengen, door er langs te varen. Zaterdag hebben we kort kennis gemaakt met de beheerder die zich kwam voorstellen aan de boot in de haven van Söderköping. Ook op zaterdag zijn we naar de lokale bouwmarkt gegaan om materialen uit te zoeken om het schip mee af te dekken.
Ten slotte op maandag zijn we gezamenlijk (met de beheerder) weer naar het dok gegaan, hebben de plaats voor Vaarttuig in ogenschouw genomen en hebben data vastgesteld, maten uitgewisseld, afspraken gemaakt etc. etc.

Het ziet er allemaal goed uit. In Nederland wordt het schip op 2 plaatsen op z'n kielbalk gezet en wordt rechtop gehouden door 4 steunen tegen de romp van het onderwaterschip. Hier in Söderköping staat het schip over de hele lengte op z'n kielbalk en wordt opgesloten door 4 verticale stalen balken die tegen de kabelaring worden aangeschoven en op de bodem van het dok vastgezet. Perfecte oplossing, totaal geen stress op de romp en je kunt overal bij voor onderhoud.

Wij komen op 19 september naar huis met de auto van bekenden die hier in Söderköping staat (wij liggen op hun plaats in het droogdok), tjokvol met spullen die terug moeten. Op 30 september zijn we echter al weer terug voor de winterbeurt van het schip. Op 1 oktober varen we het schip het droogdok in, zetten het klem tussen de voorste 2 stalen steunen zodat we zeker weten recht boven de kielbalksteun te liggen en binden het vast aan een enkele achtersteun. Tot 3 oktober hebben we de tijd om de winterbeurt te geven en het schip verder te prepareren voor z'n verblijf van 7 maanden(!) in het dok. Op zaterdag 3 oktober gaan de sluisdeuren dicht en worden de pompen aangezet om het dok leeg te pompen. Als het leeg is wordt ook de vierde steun geplaatst en staat het schip zo vast als een huis. Op 4 oktober vliegen wij dan (huilend) naar huis, niet wetend wat wij in godsnaam in die 7 maanden gaan doen! Waarschijnlijk onze nieuwe reis voorbereiden!

Sinds maandag j.l. zijn wij uit het Gota kanaal. Hoezeer wij er ook van genoten hebben, we zijn toch ook weer erg blij om sneller dan stapvoets, op het wijde water van de Oostzee te varen en afstanden te maken tussen de scheren van de Stockholm archipel. Het is nog steeds onbegrijpelijk: dinsdag hebben we 100 km gevaren tussen Stegeborg en Trosa en hebben daar honderden eilanden gezien en welgeteld 10 andere (varende) boten (de meeste duitsers). Ik wed dat je in Friesland nog steeds het Sneekermeer kunt oversteken door van boot naar boot te springen. Niet in Zweden: de vakanties zijn afgelopen, de boten gaan de berging in. Je kunt het Gota kanaal weliswaar nog steeds bevaren, maar wel 3 dagen vantevoren melden, dan kun je op maandag, woensdag en vrijdag in konvooi door het kanaal. Moet er niet aan denken!

Blijf het blog lezen om getuige te zijn van onze aankomst in Stockholm!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten