zondag 9 juni 2013

Plannen voor de overwintering: een tussenbalans

Meelezers opgelet:


Ze zijn niet allemaal lid van deze blog, maar ik krijg regelmatig vragen van andere lezers van het blog over hoe het schip voor te bereiden voor lange reizen en verblijf in het buitenland.
Tijdens ons verblijf in Alanya hebben wij een dure les geleerd en daar gaat deze aflevering van de blog over. Ik heb best wel even getwijfeld of ik dit allemaal zou gaan delen met iedereen op het internet, maar heb besloten dat toch te doen om anderen een kostbare vergissing te besparen.

Prachtig, hé?
Het heeft allemaal te maken met de dure reparaties die we in Alanya hebben laten doen aan het onderwaterschip van Vaarttuig. Reparaties die niet helemaal zijn toe te rekenen aan de manier waarop we overwinterd hebben, maar toch wel voor een groot gedeelte.

Even terug naar het begin.

In de tijd van het toeren in Nederlandse wateren, hebben we Vaarttuig altijd gewoon in het water gelaten, ook in de winter. Weliswaar lag ze dan beschermd tegen de ergste weersinvloeden onder het dak van de Smelne Marina in Drachten, maar wel in het water. Een keer per jaar werd ze dan een keer uit het water getild om de onderkant te inspecteren en schoon te maken en eventueel kleine beschadigingen weg te werken, maar dat was het dan.

en toen de Middellandse Zee....

zo kwamen de lijnen boven water
Wij dachten daar gewoon mee door te gaan toen we naar de Middellandse Zee verhuisden en zochten een redelijk geprijsde en veilige haven om het schip in het water te laten overwinteren. We hadden wat offertes aangevraagd bij de grote marina's in de toeristen gebieden en waren ons lam geschrokken van de prijzen. Na lang zoeken vonden we eindelijk een goede oplossing in een kleine vissershaven op Marmara Adasi in de Zee van Marmara. We maakten de plaatselijk voorzitter van de visserijcoöperatie kapitein van ons schip en lieten het in goede handen achter.
alles wat niet beschermd is begroeid.
En we zijn niet in ons vertrouwen beschaamd. Weliswaar werd de haven en het schip getroffen door een modderstroom tijdens de extreem natte winter, maar daar konden zij ook niets aan doen. Toen wij terugkwamen vonden we het schip tip-top in orde en we werden als verloren familie binnengehaald.
Helaas, wat we niet wisten is dat de Zee van Marmara een uiterst groeizaam klimaat heeft. Ik had het kunnen vermoeden toen de zwaar begroeide ankerketting en meerlijnen boven water kwamen, maar die heb ik schoongemaakt en er niet verder bij stilgestaan. Ook gingen er geen alarmbellen rinkelen toen we de eerste keer gingen tanken. 130 liter had ik gebruikt, dacht ik, maar we zijn gestopt met tanken na 190 liter.
dus ook de schroef (dit is NA het afspuiten)
De bellen gingen rinkelen toen 2 uur na vertrek uit Cesme wij ineens zonder diesel op zee dreven. 300 liter hadden nog in de tank moeten zitten, maar we stonden droog. Na dat incident zijn we frequenter gaan tanken en controleren en het was al snel duidelijk dat ons dieselverbruik veel te hoog was. Afhankelijk van de snelheid waarmee we voeren lag dat tussen 8 tot 11 liter per uur, 30 - 45% hoger dan normaal.
Dat was voor ons de reden om een paar offertes te vragen en uiteindelijk te kiezen voor Alanya om de boot uit het water te halen. En zodra zij boven water kwam was het duidelijk wat de oorzaak was: de zwaar begroeide schroef.

na het polijsten (met extra anode)
een rekensommetje

Uiteindelijk komt het erop neer dat wij sinds ons vertrek uit Marmara ongeveer 600 liter diesel MEER verbruikt hebben dan bij normaal verbruik. Aangezien de diesel in Turkije rond € 1,80/liter kost betekent dat €1080 meerkosten. Na alle kosten in Alanya geëvolueerd te hebben, schrijf ik nog eens € 1200 toe aan de manier waarop wij overwinterd hebben. Samen met de €250 die de overwintering in Marmara feitelijk gekost heeft, komen de totale kosten van deze "goedkope" overwintering dus uit op €2530.
en zo staat ze dus ook in de komende winter
Kijk, en nu komt het van pas dat we de EMYR ralley gevaren hebben. Na enig onderhandelen met de General Manager van Alanya, heb ik nu een offerte voor een overwintering in Alanya:
- voor 7 maanden
- met het schip op het droge
- inclusief erin en eruit tillen
- inclusief het schoonspuiten van de bodem
- met EMYR korting
- en gegarandeerd zonder nachtvorst
voor een bedrag dat onder de hierboven berekende totale kosten ligt van de overwintering in Marmara.
 

Conclusie:

Het is bijna familie in Asmali:
Turks praten via Google Translate
We vinden het ontzettend jammer om ons plekje in Marmara op te geven. We zijn daar onthaald als familie en het schip was er in veilige handen. Alleen de natuur is genadeloos: alles wat ongebruikt en onbeschermd in het water ligt groeit compleet dicht. De schroef verliest zijn stroomlijn en wordt een dieselvreter, de wieltjes van het log groeien dicht en functioneren niet meer en hetzelfde gebeurt met de sensors van de dieptemeter. Zelfs de onderwater uitlaatopeningen van de diverse hemelwater- en wastafelafvoeren zijn dichtgegroeid met schelpen net boven de rand van de antifouling.

in de goede handen van schilder Murat(links)
en lift operator Mesut (rechts)

We gaan dus niet meer terug naar Marmara, met spijt in het hart.
We accepteren de offerte van Alanya die vanuit een totale prijs/prestatie verhouding uiteindelijk goedkoper is dan die goedkope oplossing in Marmara en gaan ons schip 6 maanden op de kant zetten.

Andere Middellandse Zee vaarders: u bent gewaarschuwd!

PS: Na vertrek uit Alanya hebben we in Cyprus opnieuw getankt en het lek is boven water. Het verbruik is terug naar wat we normaliter verwachten: 6,2 liter/uur bij 1500 toeren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten