de haven van Asmali |
We hebben jullie in de vorige blog achter gelaten in Marmara Adasi in afwachting van goed weer. En dat kwam eindelijk op vrijdag 29 maart! Met onze kapitein Yavuz aan het stuurwiel, zijn we gedrieën van Asmali naar Marmara gevaren om ons daar af te melden bij de autoriteiten en vanuit Turkije naar Griekenland te varen. We werden welwillend ontvangen, vriendelijk verzocht de papieren achter te laten en over 2 uur nog eens terug te komen!!
kapitein Yavuz aan het stuurwiel |
Die 2 uur hebben we doorgebracht aan boord van de "Djamilah". Een Nederlands schip dat we bij toeval tegenkwamen en dat al 5 maanden in de haven van Marmara ligt te overwinteren. Aangestoken door onze plannen wilden ook zij plotseling vertrekken en toen kwamen wij erachter dat zij al 5 maanden in die haven liggen ..... zonder papieren!! Ook dat kan blijkbaar: er is een enorme bureaucratie om die papieren uit te geven en vervolgens is er niemand die ze controleert.
Toen wij na afloop van die 2 uur dan ook hoorden van de havenbaron dat hij helaas niet gemachtigd was om de vereiste procedure uit te voeren, had ik het helemaal gehad met dat gedoe. Wij zijn als een haas aan boord gegaan, hebben afscheid genomen van Yavuz en de "Djamilah" en zijn vol gas richting de Dardanellen vertrokken met het vaste voornemen de Turkse bureaucratie te vergeten en over 2 weken gewoon met onze huidige papieren weer Turkije binnen te varen.
Haven van Lapsaki in de ochtendnevel |
Turks oorlogsmonument aan de ingang van de Dardanellen |
Maar toen het rond 05:30 licht werd bleek er een dichte nevel te hangen. Geen echte mist maar een waternevel die een paar meter boven het water hangt. Even goed zie je er niks door!! maar tenminste heb je een blauwe lucht boven je en de zon die er al doorheen probeert te prikken.
Met een zicht van zo'n 200-300 meter zijn we vertrokken. De GPS houdt ons op de route, de AIS waarschuwt ons voor de zeekastelen in de vaargeul en tonnen en kleine schepen zijn op tijd zichtbaar.
Zo zijn we om 06:00 vertrokken. Het zicht werd allengs beter maar het duurde toch nog tot de uitgang van de Dardanellen, zo'n 4 uur later, alvorens we meer dan 2 km zicht hadden.
We zijn in Griekse wateren |
Met open tent en in een T-shirt hebben we genoten van onze eerste tocht over de Aegaeische zee.
Griekenland doemt op uit de nevel |
Toen ik (onverrichter zake, ambtenaren waren al naar huis: komt u maandag maar terug) weer terug kwam, was alles al klaar!
We zijn die avond nog snel even de stad ingelopen op zoek naar een supermarkt. Nou, het goedkope Griekenland van 10 jaar geleden is definitief verleden tijd!! De prijzen zijn minimaal gelijk aan Nederland, maar vaak ook behoorlijk hoger! Overigens lijken de Grieken zich minder zorgen te maken over de crisis dan de Nederlanders: alle terrassen zitten propvol!!
Die avond zijn we vroeg naar bed gegaan, het waren uiteindelijk twee lange vaardagen! Midden in de nacht werden we ineens wakker doordat het schip verschrikkelijk lag te rollen. In de haven van Alexandroupolis meren ook grote ferries af en blijkbaar was er een vertrokken of aangekomen. De rest van de nacht bleef het onrustig: dit is geen goede plek om te blijven liggen, laat staan reparaties uit te voeren.
kennismaking met Kostas |
Ik denk niet dat we dit avontuur hadden kunnen regelen zonder Kostas en alles wat hij gedaan heeft in Griekenland om onze spullen uit Nederland in ontvangst te nemen, op te slaan en de mankracht te regelen die nodig is om alle reparaties uit te voeren. Ook nu had hij niet stil gezeten, want na 15 minuten meldden zich nog 2 personen: Stasinopoulos Basilios (zeg maar Bill), de eigenaar van een werkplaats in de stad, en Sakis, een van zijn monteurs.
Binnen no-time lagen de luiken open en werd de boel vakkundig geïnspecteerd. Na 10 minuten was het duidelijk: no problem!! Ho, wacht even jongens: dat is wel 300 kg! Hebben we geen takels nodig?? Sakis schudde minachtend zijn hoofd, wees op zijn spierballen en verklaarde nogmaals dat het geen probleem was. Morgen tegen 10 uur zou hij weer aanwezig zijn en hij dacht dezelfde dag nog klaar te zijn!!
Bill, Kostas, havenmeester en Sakis kijken toe hoe Juliette het schip vakkundig vastlegt. |
Blij met zoveel voorspoedige ontwikkelingen zijn we vervolgens met Kostas naar een strandcafé gereden om daar onze eerste kennismakingskoffie te drinken. Het is een gezellige man en zijn geringe ervaring in het Engels wordt ruimschoots gecompenseerd door zijn enthousiasme en lef om het te spreken. Hij is uitermate bezorgd over de goede afloop van zijn "project" en laat niet na er steeds maar op te wijzen dat wij bij het minste probleem hem moeten bellen.
Nou: wij zijn daar helemaal niet bezorgd over. Met zoveel enthousiasme en inzet moet dit wel goed gaan!!
Het was al dik in de middag toen we weer terugkwamen aan boord waar we direct aan het werk zijn gegaan. Als voorbereiding op het werk van morgen hebben we alvast de generator ontdaan van al zijn aansluitingen en bevestigingen. Als de mannen morgen komen, kunnen ze direct aan de slag met het betere til- en sleurwerk.
NASCHRIFT:
We zijn nauwelijks aangekomen toen ons het droeve bericht bereikte dat de EMYR-2013, waarvoor wij ons hadden ingeschreven, is gecancelled door de aanhoudende politieke en economische crisis in dat deel van de wereld.
De Eastern Mediterranean Yacht Rally (EMYR) is een jaarlijkse toertocht voor zeil en motorboten van Istanbul naar Port Said in Egypte. Wij hadden ons daarvoor ingeschreven en zouden daarvan ook verslag doen in het maandblad "Motorboot". Helaas, dit jaar dus niet! en of we volgend jaar nog steeds hier in de buurt zijn........
Deze foto's wilde ik jullie niet onthouden:
Na eerdere ervaringen in Asmali hebben we dit keer een rattenvanger ingehuurd |
de plaatselijke theeschenker |
voor de modderstroom stond hier een huis |
de restanten van de modderstroom die het dorp trof in januari |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten