zondag 14 april 2013

Reparaties in Alexandroupolis, Griekenland


Het zit erop!!

Hier ergens moest de generator aankomen.......
Tenminste: alle reparaties die op ons lijstje stonden toen we van Marmara Adasi naar Alexandroupolis voeren. Maar natuurlijk is er een bijgekomen op een moment dat we dat het minst kunnen gebruiken. We hadden 2 extreem koude dagen (6 graden) met regen, wind en onweer en natuurlijk begeeft op dat moment de kachel het!

De operatievloer ligt klaar
Maar goed, verder alleen maar goed nieuws.
Op Tweede Paasdag waren wij al vroeg in de weer met grote hoeveelheden karton en ducttape. Het karton kwam uit de afvalcontainer, de tape uit de gereedschapskist en overal waar we konden werd op dek, de trap en de kajuitvloer karton geplakt als bescherming tegen het geweld dat dadelijk zou losbarsten.
Om 10:30 arriveerde Sakis met zijn maatje. Na een blik door de geopende luiken was het duidelijk dat hier niets meer nodig was en begon hij te bellen. Toen duurde het nog tot 12:30 tot er een vrachtwagentje verscheen en er voldoende hulptroepen waren om aan de klus te beginnen.
de eerste sterke mannen zijn gearriveerd
Wij hebben zelden zoveel anabole steroïden op een kluitje gezien. Zes man verdringen zich op die vierkante meter rond de generator, de boot hangt er scheef van! Twee man in het ruim, vier erboven. Door de 2 hijsogen een touw waar een zware gaspijp doorheen gestoken is. En vervolgens sjorren.
Na 2 mislukte pogingen doordat ze hem niet uit de bouten getild kregen en daarna omdat hij achter een waterslang bleef hangen, kwam hij dan toch naar boven. Op de kajuitvloer werd hij op zijn kant gelegd om de steunen (die breder zijn dan het toegangsluik) er onderuit te schroeven en vervolgens werd hij de trap op gesleurd ( wat waren wij blij met al dat karton) en om 12:40 op dek gedeponeerd.


de oude generator staat aan dek!
Hoezo uitrusten? Direct werd de vrachtwagen naar het schip gereden, de laadklep net boven de reling neergelaten en de nieuwe generator op de rand gezet met een steekkar. Een twee hup en de nieuwe generator stond aan boord, 2 minuten later gevolgd door de tweede pallet met accu's en andere materialen. En weer 10 minuten later stond de oude generator alweer in de vrachtwagen.

de nieuwe generator wordt afgeleverd aan de reling
Terwijl al dat gesjouw bezig was had ik intussen de nieuwe generator uitgepakt en ontdaan van zijn geluiddempende schilden. Net op tijd voor onze 6 hulken die alleen maar wilden weten welke de voor- en achterkant waren en binnen no time het ding binnen hadden staan. Ik kreeg gelukkig nog net de tijd van ze om met de bevestigingsstrippen in de hand de maat te kunnen nemen op de bestaande motorsteunen. Jawel dus: bijna goed. De strippen zijn gemaakt voor M10 bouten, de bestaande bouten zijn M12. Dus Sakis verdween en na 15 minuten was hij weer terug met passende strippen.
Snel op hun plaats gelegd en 5 minuten later stond de generator op zijn plek terwijl maatje al bezig was de moeren vast te zetten.
dat het schip is blijven drijven.......

Om 12:30 kwamen generator en hulptroepen, om 14:30 zijn ze allemaal, ook de oude generator, weer verdwenen en staat de nieuwe generator op zijn plaats. Hoezo zijn de Grieken lui???

als dat maar goed komt....
Sakis en maatje zijn nog een half uurtje bezig geweest met vastzetten en inventariseren van het werk voor de volgende dag. Daarna verdwenen ook zij.
Toen begon het voor ons pas echt. Met de installatie voorschriften in de hand zijn Juliette en ik aan de gang gegaan om alle aansluitingen in orde te brengen. Om het verhaal kort te houden: om 22:00 uur stond de hele generator klaar met uitzondering van de uitlaataansluiting. Daar moest een verloopstuk voor komen.

Sakis en maatje kwamen de volgende dag rond 13:00 uur en zagen verbaasd dat alle installatiewerk al gedaan was. Gelukkig was Kostas er op dat moment en kon hem vertellen wat het probleem met de uitlaat was. Opnieuw verdween Sakis om een uurtje later terug te komen met een verloopstuk (gedraaid uit massief aluminium!!) en 5 min later was de generator compleet. Aan Juliette de eer om als eerste op de START knop te drukken en na 3 volautomatische herstarts draaide de generator als een zonnetje. Alles werkte direct, de koeling, de uitlaat EN het elektrische systeem.
het uitlaatverloopstuk op zijn plaats
Terwijl Sakis weg was om het uitlaat verloopstuk te maken hadden maatje en ik intussen de dynamosteun op zijn plaats gezet en de V-riem poelie op het vliegwiel gemonteerd. Daarna hebben we gedrieën de oude accu's verwijderd en de nieuwe aangesloten. Rond 16:00 uur hebben we geconcludeerd dat er niets meer te monteren viel en hebben we Sakis en maatje een vette bonus overhandigd en hebben als vrienden afscheid genomen.
de poelie wordt op het vliegwiel gemonteerd
Die dinsdag hebben we het beëindigen van het montagewerk gevierd met een Grieks diner ten huize van Kostas en Toula. Zij hadden ons uitgenodigd om samen met hun 2 dochters bij hen te komen eten.
Een geweldige avond was dat. Beide dochters, waarvan de oudste de schoondochter van Gerrit(mijn Kaap-Hoorn maatje) en Linda is, spreken perfect Engels (en Vlaams), dus ook Kostas kon achterover leunen en zijn dochters het vertaalwerk laten doen. Het eten was overvloedig, de drank heerlijk en het gezelschap bijzonder aangenaam, dus het was al dik na middernacht eer Kostas ons weer naar de boot reed. Bij deze nogmaals dank aan Kostas, Toula en dochters voor al hun hulp, inzet en gastvrijheid!!

en daarna de dynamo
Denk nu niet dat we ook klaar waren. Het grove werk was gedaan, maar het meeste fijne installatiewerk lag nog te wachten. De regelunit voor de dynamo moest worden opgehangen en aangesloten, de batterijmonitor moest worden geplaatst in het dashboard en aangesloten en toen bleek dat de accu aansluitingen van het boordnet ingrijpend moesten worden gewijzigd. Al met al heeft het tot en met dinsdag 9 april geduurd voordat alle details afgewerkt zijn en we definitief de luiken hebben gesloten en alle systemen ingeregeld zijn en foutloos werken. Tussentijds hebben we ook nog de hydrofoor (waterpomp) vervangen doordat die wel heel erg aan het lekken was.
En  die ochtend stopte de verwarming ermee..............

Kijk, dat is vakantie!
Denk nu niet dat we alleen maar gewerkt hebben. Vorige week vrijdag hebben wij Kostas en familie uitgenodigd voor een lunch in een bijzonder gezellig zeezicht-restaurant. Een perfecte dag: blauwe lucht, een stralende zon, een heerlijke temperatuur van rond de 22 graden en een tafel vol met heerlijke gerechten.

Juliette en ik willen het hier nogmaals gezegd hebben: zonder Kostas zou dit hele project niet zo voorspoedig hebben kunnen lopen. Zijn inzet zorgde voor de juiste mensen en zijn gastvrijheid en van zijn hele familie deden ons volkomen thuis voelen in een verder voor ons volmaakt onbekende stad.
Dank, Dank, Dank!!!


JA, de strippen passen (na wat boorwerk)

de nieuwe generator wordt naar binnen getild
En als je dan klaar bent, werkt het weer niet mee en moet je nog een paar dagen blijven liggen alvorens wind en golven gekalmeerd zijn.
Al met al duurde het tot vrijdag 12 april alvorens we afscheid hebben genomen van Kostas en familie en Alexandroupolis hebben verlaten. Maar daarover later meer!!


waarom krijgen we hem niet over de bouten.....


tja, die uitlaat past dus niet

Sakis bezig met het verloopstuk

en de accu's

Geen opmerkingen:

Een reactie posten