Trouwens, de bimini staat nu in de "Finland" stand, jeweetwel, de stand waarin we hem aantroffen na die orkaan in de Finse meren (zie blog vorig jaar). Het grote voordeel van die stand is dat ons dat bijna 15 cm aan hoogte scheelt. Op alle bruggen staat weliswaar 3,50 mtr doorvaarhoogte, maar dat is plus/min 10 cm. We hebben bruggen gehad waar we met een vingertopje verschil onderdoor kwamen, maar goed, voor de bruggen hoeft de bimini er nu niet meer af. Voor de tunnels doen we het trouwens wel steeds, het is strikt genomen niet nodig maar we vinden die extra ruimte wel prettig.
De kathedraal van Reims uit de steigers |
De tweede dag van ons verblijf in Sillery was prachtig. We hebben dus de fietsjes aan de kant gezet en zijn gaan fietsen om de omgeving wat te verkennen. Er loopt een prima fietspad langs het kanaal en het ging zo soepel dat we voor we het wisten in Reims waren. Eerst maar eens de jachthaven gecheckt die dus praktisch leeg was. Wat wil je met die ligging en die tarieven! Vervolgens de stad in gefietst naar het grote plein voor de kathedraal en daar onze fietsjes vastgebonden. Het werd het feest der herkenning: jaren geleden hebben onze zonen ons eens een weekend in de Champagnestreek aangeboden en toen zijn we ook in Reims geweest. Dat komt ineens terug wanneer je midden op de weg staand een foto van de kathedraal maakt: verrek, dit plaatje heb ik al eens geschoten!! Het grote verschil met toen is dat jaren geleden de kathedraal schuil ging achter de steigers en hij nu in volle glorie te bewonderen is. De onderkant van de gevel, m.n. de linkerkant is niet gerestaureerd maar volledig vervangen. Alle beelden gloedje nieuw en brandschoon. Zo moet die kerk er vroeger hebben uitgezien, in dat zachte geel van de zandsteen waaruit hij opgetrokken is, voordat uitlaatgassen en zure regen hun tol eisten.
Kortom een heerlijk dagje: lekker door de stad geslenterd, terrasje gepakt en op ons gemak weer terug gefietst.
Dinsdag was ook prima en die hebben we dus gebruikt om te luieren in de zon en wat achterstallig onderhoud te plegen (in de zon): het wassen van de romp met azijn. Na dat bad, ontdaan van alle kalkaanslag, lag hij weer te glimmen alsof hij zo van de spuiter kwam! O, nu we hier toch liggen, zo vlak bij een goedkope dieselpomp, kunnen we hem nog wel een keer bijvullen!
toen het nog allemaal goed ging... |
Nou, we zijn een stuk zuiniger dan ik dacht en inderdaad dat geluid betekende inderdaad dat de tank vol was! Als een idioot trok ik de hevel uit de can, maar dat betekent dat de slang toch nog leegstroomt. Gelukkig zit er een overloop in de vulslang, dus geen diesel over het dek. Helaas stroomt de overloop wel naar buiten uit dus in no-time vormde zich een prachtige olievlek op het water.
Of we daarna helemaal milieu-technisch verantwoord bezig zijn geweest weet ik niet. De buurman, gealarmeerd door de doordringende diesellucht, verscheen aan dek met een literfles Dreft die hij met gulle armgebaren over de diesellaag verspreidde. Werkt als een speer, wat er precies gebeurt weet ik niet maar de olie (en de lucht) verdwijnt en tegen de tijd dat ons beider voorraad Dreft opgebruikt was, was er geen spoortje diesel meer te zien! Buiten in ieder geval niet, binnen is een ander verhaal. De tank zat zo verschrikkelijk vol dat het er via de boutjes van de niveaumeter uitkwam vervolgens langs de tank, onder de isolatie, naar beneden drupte en in de bilge liep. Maar dat ontdekte we pas de volgende dag in Reims waar we ons afvroegen waar die diesellucht vandaan kwam! Tot vandaag zijn we nog steeds bezig elke ochtend de maandverbanden te verschonen die we in elke kier rond de de tank gepropt hebben om de diesel eruit te zuigen. In Reims werd bij de drogist zeer verwonderd gekeken naar dat kleine, daarvoor te oude, vrouwtje dat grote pakken Maxi (nacht) maandverband kocht!! We hebben maar niet geprobeerd het uit te leggen........
In de steigers |
En het was de moeite waard!!
in zwart-wit |
in volle kleuren |
varen door groene tunnels |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten