donderdag 25 augustus 2011

Het zit er weer op.......

Alles zat mee op die laatste (vaar)dag van onze 2011 trip: het weer was prachtig, weinig waterverkeer en de omgeving indrukwekkend.
Tenminste: de voorlopig laatste vaardag van 2011. Vandaag zijn we aangekomen in de haven van de WSV "De Vlietstreek" in Voorburg. Hier hebben we tenminste tot half september gastvrij onderdak gevonden voor "Vaarttuig" die veilig in deze haven kan blijven liggen terwijl wij in Drachten de auto gaan halen, of in Son zijn om onze eindeloze balen vuile was te wassen, of, en daar was het om te doen: bij Bas in Den Haag zijn om te helpen zijn nieuwe appartement in te richten.
Want het gaat er toch van komen: woensdag 31 augustus is de nieuwe datum van de oplevering en hij is druk bezig om al zijn klussers en spullen te organiseren voor de weken erna om van een casco appartement een gezellig thuis te maken.

ontspannen op het achterdek
De vorige blog speelde zich nog geheel af in Belgiƫ. Ons laatste weekend daar was bloedheet en erg gezellig door de komst van jongste zoon Maarten en vriendin Marjolijn. Helaas heb ik van de zaterdag weinig meegekregen, aangezien ik vroeg in de ochtend wakker werd met een enorme buikloop en prompt daarop ook nog een migraine aanval kreeg. Ja, en dan lig je in het donker op bed terwijl de temperatuur van de slaapkajuit langzaam oploopt richting de 30 graden. Het was dan ook pas in de avond, toen het koeler werd, dat ik langzaam opknapte en aan de gezelligheid kon meedoen.
wandeling door Gent: het Belfort
Op zondag hebben we  op het achterdek genoten van het zonnetje en vervolgens van een wandeling door de stad met een uitgebreide late lunch op de Vrijdagmarkt.

Maandagochtend zijn we al vroeg vertrokken uit de Stadshaven van Gent aan de Lindenlei. Iedereen is blijkbaar terug van vakantie, want we zagen de scholieren weer naar school gaan en de werkers naar kantoor. Heerlijk is dat: om als pensionado naar al die drukte te kijken en je te realiseren, voor ons niet meer!!
Alhoewel: een hele dag varen van Gent naar Yerseke is ook werken! Toch weer 3 sluizen nemen en niet van die kleintjes! Vooral de sluizen in Terneuzen waren enorm, net als de schepen die we tegenkwamen op het kanaal Gent-Terneuzen en vervolgens helemaal op de Westerschelde op weg naar het Kanaal door Zuid-Beveland. Alles bij elkaar was het toch een dikke 80 km. naar Yerseke met op het eind een grote verrassing toen we de Prins Willem-Alexanderhaven indraaide en daar Rien en Elly op de Seal bezig zagen. Niet meer verwacht dat ze er zouden zijn, maar ze waren er wel en het werd dus weer vanouds gezellig met borrelen aan boord van Vaarttuig, eten in een gezellig Zeeuws vis restaurant in Yerseke en een slaapmutsje aan boord van de Seal. Het was na enen toen we eindelijk naar bed gingen en het werd helemaal een korte nacht want tegen die tijd was het hard gaan waaien en erg hard gaan regenen zodat ik er na een uur weer uit moest om de bimini schuiner te stellen en zwaarder te verankeren.
Dinsdagochtend was extreem slecht: zwaar onweer met windstoten en erg veel regen dus we besloten om te blijven liggen. Maar het kan verkeren in Zeeland: om een uur 's middags stond ik nog in de regen het achterdek te schrobben, om twee uur trok de hemel open en om 3 uur stonden we te puffen van de hitte in de volle zon. We hebben van de nood maar een deugd gemaakt door flink te schrobben en te poetsen en........ de bimini in te pakken en de tent weer op te zetten.
Dat laatste is altijd weer een soort van keerpunt. Dat is het aan het begin van de zomer wanneer de tent eraf gaat en vervangen wordt door de bimini en tegen het einde van onze tocht is het dat ook wanneer de bimini verdwijnt en de tent weer terugkomt. Een soort van zichtbaar einde van de vakantie, helaas....

De volgende ochtend waren we echter wel blij met de tent. Alles was kletsnat van een fijne druilregen en dat heeft zo'n beetje de hele dag geduurd. Na eerst nog 200 liter te hebben getankt bij de dieselboot van Ko Meyaard in de Visserijhaven zijn we een klein stukje naar het westen gevaren, vervolgens om het gele tonnetje heen en toen rechtstreeks oost naar de Bergsediep sluis. In de sluis konden we vervolgens "genieten" van het schouwspel hoe een 17 meter schip zichzelf ophing aan de muur en bevrijd moest worden door de tros los te snijden, waarna het in een steeds dichter wordende nevel verder ging over het Schelde-Rijn kanaal en Volkerak.
nat in de Volkeraksluis
Opnieuw bewees de AIS waardevolle diensten in de soep met een zicht van 200 meter. Zeker als je de drukke vaargeul moet oversteken op weg naar de jachtensluis! Vanuit de sluis kun je gelukkig alsmaar aan de bakboord kant van de vaargeul blijven om vervolgens via de binnenbocht de Dordtse Kil in te draaien. Vandaar naar Dordrecht is dan nog maar een kippeneindje.
In Dordrecht hebben we overnacht in de haven van de "Koninklijke Dordrechtse Roei & Zeilvereeniging". Een haven met die naam heeft ook een bijbehorend tarief! Zodra er "Koninklijk" geschreven wordt moet je eraan geloven: in Dordrecht betaal je voor 1 nacht net zoveel als in Yerseke voor 2 nachten! En eigenlijk vind ik de voorzieningen in Yerseke beter.
Niettemin is het een perfect gelegen haven midden in een prachtige stad. We hebben die avond nog een lange wandeling door Dordt gemaakt en alhoewel we wel vaker in de stad hebben gelegen, vindt je toch steeds weer nieuwe, mooie, plekjes.

En vandaag, donderdag, heeft het weer goed gemaakt wat we gisteren gemist hebben: zon en warmte.
Het is iedere keer weer een indrukwekkend gezicht om via de Noord en Nieuwe Maas Rotterdam in te varen. Eerst die enorme Brienenoordbruggen, daarna die slanke Erasmusbrug en alle prachtige gebouwen erom heen. Dan om de Euromast heen de Parkhaven in en via de Parksluis richting Delft en Den Haag.

klussen in Den Haag.
Met onze aankomst in Den Haag is er ook een (voorlopig) einde gekomen aan de blog van 2011.
Zolang wij niet varen maar werken aan het appartement van Bas komen er geen nieuwe afleveringen meer van deze blog. En wanneer we klaar zijn met dat appartement, zal het afhangen van de tijd van het jaar EN het weer of we nog iets anders gaan doen dan alleen maar het schip naar Drachten varen en opbergen in de winterstalling.
Dus beste lezers: met dank voor jullie niet aflatende belangstelling voor ons wel en wee aan boord,

TOT VOLGEND JAAR!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten