zondag 21 mei 2017

Weer in Paleros

Paleros (ook wel Palairos) is altijd leuk. Een simpel dorpje, nauwelijks voorzieningen, maar wel heel erg Grieks. Je ligt er prima beschermd en we kennen er intussen wat mensen dus we komen er graag.

van de nood een deugd maken: lekker eten met bootjesvrienden op een winderig terras
Ook dit jaar dus weer. Nadat we een aantal dagen in Preveza zijn gebleven om voorraden aan te vullen, fietsjes te repareren (spaken), Herman's bril te repareren (op gaan zitten) en vooral het schip te ontdoen van alle anti-fouling stof, zijn we op 3 mei vertrokken naar Paleros. Maar aangezien we de auto hier hadden ging dat dit jaar toch anders dan anders. Nadat Juliette had geholpen het schip vaarklaar te maken, is ze van boord gestapt en is alleen naar Paleros gereden, een ritje van zo'n 40 minuten. Nadat zij weg was heeft Herman de lijnen losgemaakt , het anker binnengehaald (sinds vorig jaar hebben we een schakelaar op het dashboard!) en is via het kanaal van Levkas naar Paleros gevaren, een tocht van zo'n 3 uur. Juliette stond in Paleros dus al klaar aan de kade, samen met Rits en Marian, om de lijnen aan te nemen toen ik aankwam. Het was een prima tocht, het stukje buitengaats een beetje hobbelig door dwarswind en -golven, maar eenmaal door het kanaal was het zo vlak als een spiegel.

4 nieuwe panelen aan dek, maar wel in de regen!
Maar ja, zoals gezegd, geen voorzieningen aan de kade, dus geen elektriciteit, tijd om de zonnepanelen in te schakelen! Helaas!
Mogelijk dat onze lezers zich herinneren dat vorig jaar september al 2 van onze 4 dat jaar geplaatste panelen kapot waren? Nu, toen we aankwamen bij de boot in Cleopatra, merkten we al direct dat ook de overgebleven 2 kapot waren, dus geen zon-elektriciteit!
Toen we van thuis vertrokken op 8 april hadden we onze leverancier in China al geïnformeerd en die had 4 nieuwe panelen (2 vervanging, 2 uitbreiding) verstuurd naar onze haven in Griekenland zodat die gelijktijdig met ons bij de boot zouden arriveren. Maar ook hier zat het ons niet mee: de panelen kwamen via Duitsland en de Duitse douane vond het nodig ze vast te houden en grondig te onderzoeken. Lensun, de leverancier, moest extra papieren aanleveren en het duurde en duurde. Ook toen wij al in Paleros waren, dus 4 weken later, nog steeds geen nieuwe panelen en nu ook nog 2 kapotte.
Ik moest dus opnieuw in onderhandeling met Lensun over de vervanging van de laatste 2 panelen en opnieuw toonde ze zich heel klantvriendelijk. Ik moest opnieuw meten en foto's maken van die waarden maar vervolgens boden ze aan ook hiervoor 2 vervangende panelen te sturen.

aansluiten van de panelen op een rustige avond
Pas op 4 mei arriveerden de eerste 4 panelen in Cleopatra Marina en op 5 mei zijn we met de auto teruggereden om ze op te halen. We schrokken even toen we de grote doos zagen, want die toonde duidelijk de sporen van veel verzenders en het uitpakken door de Duitse douane, nou inpakken kunnen ze dus niet! Maar gelukkig beperkte de schade zich tot de buitendoos. Elk paneel zit apart verpakt in 2 lagen karton en die waren ongeschonden. Op de boot hebben we ze allemaal uitgepakt en direct gecontroleerd en alle panelen werkten! Ik heb ze los op het dek gelegd en aangesloten om te zien of ze het ook een paar dagen uithouden en gelukkig ging alles goed. Pas in het weekend van 14/15 mei hebben we ze definitief aan dek gemonteerd en leveren ze weer volop elektriciteit.

de laatste 2 panelen zijn afgeleverd
De laatste 2 panelen waren op 10 mei verstuurd, dit keer naar het Postkantoor in Paleros. Op 18 mei vermelde de track en trace status op het internet ineens dat de adres gegevens onvolledig waren om te kunnen bezorgen. Dus ik aan de telefoon en via London, Duitsland, Athene, Corfu, Lefkas heb ik de panelen opgespoord in Vonitsa. En jawel, op 19 mei werd ik gebeld door de koerier en werden de panelen pal voor de boot afgeleverd.


We hebben de panelen dit keer niet in de kit gelegd, dat leverde veel te veel werk op toen we ze weer moesten verwijderen. Dit keer gebruiken we "studs" en "snads", een zelfklevend drukknop systeem. 8 kleine drukkers op de achterkant van de panelen en 8 grote op het dek en klik, ze liggen vast. Erg handig want nu liggen ze ook een paar mm. boven het dek waardoor ze gekoeld worden door de wind en schaduw geven op het dak.

snad
Echter: we hebben te weinig drukkers! Dus die laatste 2 panelen kunnen we niet eens aan dek leggen want de drukkers moeten nog met Peter en Mieke uit de USA komen en vervolgens moeten we ze nog uit Nederland in Griekenland zien te krijgen alvorens we "full power"kunnen.

Maar de zonnepanelen waren niet ons enige probleem: onze waterhuishouding gaf ook de nodige problemen.

na 4 maanden al naar de haaien....
Al in Cleopatra merkten we dat we problemen hadden met de boiler. Daar had ik in augustus 2016 al een nieuw verwarmingselement in gemonteerd, maar elke keer als we de boiler aanzette klapte na verloop van tijd de walzekering uit. Ook toen we in Preveza aan de kant lagen gebeurde dat. Hij verwarmde dus wel maar de ene keer na 2 uur en de volgende keer na 5 minuten: steeds weer die zekering. Na aankomst in Paleros zagen we na een paar dagen kans om aan het ponton van de botenverhuurder aan te leggen en die heeft wel walstroom. Maar niet lang! Toen we de boiler aanzette duurde het 1 nacht tot ik om 06:00 wakker werd van de tik waarmee onze eigen aardlekschakelaar uitsloeg. En niet alleen de onze, de boiler was erin geslaagd het hele ponton stroomloos te zetten!
Dus het element opnieuw gedemonteerd en jawel, weer kapot en dat na 4 maanden.



nieuw element + thermostaat!
Ik zal het verhaal kort houden, maar uiteindelijk zijn we erin geslaagd hier lokaal een nieuwe te vinden, zelfs een met een geïntegreerde en instelbare thermostaat. Het enige probleem daarmee was dat we die thermostaat na 2 dagen alweer konden inleveren aangezien hij wel uitschakelde, maar niet meer inschakelde tenzij je er een tik met een hamer op gaf. Een plakrelais zogezegd, maar ook dat konden we weer vervangen door een nieuwe en sinds vandaag (19 mei) hebben we weer warm water!

Maar dat is niet het enige probleem met water. Na het leegpompen en schoonmaken van de bilge in Cleopatra, bleven we water in de bilge houden en op een geven moment werd duidelijk dat er een klein maar continu waterstroompje onder de stuurboord watertank uitkwam Tot op vandaag zijn we er niet in geslaagd de echte bron van de lekkage te vinden maar de kans is groot dat de watertank zelf lekt. Niet veel, ongeveer 1 liter per dag, maar toch! Voorlopig ga ik voor die ene liter niet  een complete watertank vervangen, maar het blijft toch vervelend.

Jullie zien dus: we zijn lekker bezig! Maar we hadden graag wat minder problemen gehad zo aan het begin van onze vakantie!

Hopelijk beter nieuws in de volgende blog!

Tot dan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten