donderdag 12 mei 2016

Natte lente in Griekenland.



winderig en nat, een gure ochtend
Nee, een echt mooi voorjaar hebben we niet.
Vorig jaar waren we een maand eerder in Zuid-Turkije en hadden al in maart heerlijk weer. Af en toe een buitje maar dat was het dan wel. Nu zitten we al half mei en het regent veel vaker in Noord Griekenland. De temperatuur is gelukkig goed dus we kunnen de kachel nog steeds uit laten!
Ook hebben we regelmatig te maken met stevige wind. Gelukkig geen Egeïsche toestanden zoals vorig jaar waar het dagen achter elkaar 20 knopen waaide, maar toch af en toe een middag en avond dat de wind ineens opsteekt. Gisteren trok er een storing over waardoor het van 's middags twee tot de volgende ochtend negen uur hard bleef waaien (32 knopen gemeten). En toen de wind ging liggen begon het (hard) te regenen. Ook de voorspellingen voor de komende week zien er meer Hollands dan Grieks uit.

Maar we zijn lekker bezig!
In de vorige blog vertelde ik over het begin van onze installatiewerkzaamheden van de zonnepanelen. Na het installeren van de apparatuur hadden we een paar droge warme dagen nodig om de panelen op het dak te kitten en die lieten even op zich wachten.

Even een waarschuwing: dit wordt een enigszins technisch verhaal!!


zonnepanelen uit China
Wij gebruiken flexible zonnepanelen van Lensun die ik in China heb besteld en in Griekenland heb laten afleveren. Deze panelen meten 110x57 cm, zijn 2,5 mm dik en wegen slechts 2,3 kilo per stuk. De cellen zijn aangebracht op een polyester substraat waardoor het geheel (semi) flexibel wordt, oftewel aangebracht kan worden op gebogen oppervlakken. Door ze rechtstreeks op het dek te kitten vallen ze van opzij gezien nauwelijks op, maar het grootste voordeel is dat ze dan ook beloopbaar zijn. En nog veel belangrijker: ik hoef niet in het dek te boren voor steunen en stutten. Het belangrijkste nadeel: ze zijn moeilijk te verwijderen of te verplaatsen, maar we gaan er van uit dat ze toch minstens 15 jaar meegaan.
Elektrisch gezien is de capaciteit per paneel 100 watt bij 17 volt. Er loopt dan een maximale stroom van 5,9 Amp per paneel en de control unit regelt dat terug naar 14 volt en 7,5 Amp laadstroom naar de accu's. Voor 4 panelen is de maximale laadstroom naar de accu's dus 30 Amp.

kitten ...


Toen de goede dag eindelijk aanbrak was het snel gebeurd: dek schoonmaken, panelen inkitten en op hun plaats leggen. Het fatsoeneren van de bekabeling had iets meer voeten in aarde, maar toch, aan het eind van de dag zagen we de eerste ampères de accu's ingaan.


plakken ...





We hebben nog niet zo gek veel ervaring met de panelen maar genoeg om te concluderen dat ze volop toereikend zijn om ons normale gebruik (vooral koelkasten, waterkoker en koffiezetter) te compenseren. De maximale laadstroom die we gezien hebben is 25 Amp. Zelfs als de accu's na het ontbijt 75% aangeven, zijn ze 's middags rond 15:00 weer 100% (op een zonnige dag).




en het eindresultaat
(let op de werkeloze charterschepen in de achtergrond)
Er is maar een nadeel: doordat we veel minder de generator gebruiken hebben we geen warm water meer! De boiler wordt opgewarmd doordat we óf varen (motorwarmte) óf de generator laten lopen (220 V). Als we dus stil liggen in de haven met zonnepanelen: geen warm water. Als experiment heb ik de boiler omgezet naar de omvormer. Als de accu's op niveau zijn schakel ik de boiler in om op die manier de panelen maximaal te benutten. Helaas: de boiler trekt zo'n 60 Ampère en de panelen leveren slecht 30 (max), de rest moet dus uit de accu's komen. En dat gaat hard! Binnen het uur staan de accu's weer op 75% en dan is de dag niet lang genoeg om ze weer op te laden.

Het is duidelijk: we hebben nog ruimte voor 2 extra panelen en die moeten dus maar snel komen! Dat is nog steeds niet 100% dekkend maar aangezien we toch de generator moeten laten draaien als Juliette gaat koken komen we een heel eind.

Over accu's gesproken: we hebben onze accu capaciteit moeten halveren. Toen we in 2013 de nieuwe generator hebben geïnstalleerd, hebben we tevens 2 nieuwe boordnet accu's geplaatst. De oude accu's waren toen al niet zo best, maar goed genoeg om toch ook nog aan te sluiten. Dit jaar viel het ons al op dat de generator op onverwachte momenten aansloeg en dan een te lage accuspanning rapporteerde. De boordnetspanning (zonder lader) was 12,3 V dus leek OK, maar toen ik de oude accu's afkoppelde steeg dat naar 12,6 V terwijl de spanning van de oude accu's slechts 10,5 V bleek te zijn. Die kunnen we nu dus echt afvoeren.

de "White Wale" heeft als thuishaven
Scheveningen en trakteert op haring!
Steile wegen, vergeten dorpjes.
de waterval van Nydri (Lefkas)














Tussen alle bedrijven door hebben we ook ons vertier, vooral dankzij de bemanning van de White Wale. Zij nemen ons mee naar Vonitsa of Preveza om boodschappen te gaan doen en op zondag 8 mei zijn we met ons vijven + hond het hele eiland Lefkas rondgereden op zoek naar de mooiste plekjes. Vanaf zee is het een indrukwekkend eiland, maar ook vanuit de auto mag het er zijn.
eenzame kapel op 1050 meter









Steile kronkelpaadjes, prachtige valleien en vergezichten, volop bloemenpracht, prachtige oude, kromme olijfbomen, vervallen dorpjes (aardbevingen) en verlaten kerkjes op de hoogste toppen (1050 meter).

steile rotsen, witte stranden en een azuurblauwe zee (Lefkas, westkust)

Speciaal indrukwekkend is de westkust. Die kan bijna wedijveren met de beroemde kliffen van Dover. Steil uit zee opstijgende rotswanden die kaal geërodeerd zijn door weer en wind. Op sommige plaatsen ligt aan de voet van die rotsen een klein keienstrand en kleurt het water azuurblauw door de witte kalksteen op de bodem. Alleen jammer dat door de laatste aardbeving van 2 jaar geleden zoveel puin uit de klippen naar beneden is gekomen dat hele stranden er onder bedolven zijn. Desastreus voor het toerisme op het eiland.
de eilanders zijn blij met elke toerist die nog komt
Gezellig lunchen met Marian, Miep en Rits.
Over toerisme gesproken: van vrienden vernamen wij dat het toerisme in Turkije op zo'n 25% staat van wat het ooit geweest is. Het effect is dat botenverhuurders soms hun hele Turkse vloot naar Griekenland hebben gehaald. Maar ook Griekenland is dit jaar niet meer zo populair door al die verhalen over bootvluchtelingen. Dus wij zien havens die bomvol liggen met werkeloze charterschepen en wateren tussen de Ionische eilanden die volstrekt leeg zijn: geen schip te zien! Nu is het nog vroeg in het seizoen, dus we hopen er voor de Grieken het beste van.



Beste lezers: jullie zijn weer op de hoogte van ons wel en wee. Zodra we gaan varen melden we ons weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten