zonwering i.p.v. bovenruiten, scheelt de helft! |
Wel, ik heb goed nieuws: die staat er nog steeds en nog wel met een aanvulling! Een prachtig stuk zonwering die we in de plaats van de bovenramen kunnen inritsen. Scheelt een bak met de warmte, het laat de wind door maar stopt het grootste deel van de zon.
stap voor stap: templaten let op de bovenramen! |
Helaas, de rest van het verhaal is iets minder positief. Als we geluk hebben zien we Suleyman elke dag, maar meestal is het om de twee dagen. En elke keer als hij komt is er weer ietsje vooruitgang.
dan: look, check, control |
Maar we liggen intussen wel al vier weken hier, terwijl de afspraak twee weken was!
en dan montage. |
Maar ja, het wordt ook een soort van self-fullfilling prophecy; zodra de mannen in de gaten krijgen dat je langer kunt blijven, kunnen ze ook wel even die andere aandringende klant helpen.
Gelukkig hebben we genoeg te doen dus het is niet zo dat we alleen maar wachten.
demontage beluchtingsrooster machinekamer. |
Wel, ik had nog originele verf op voorraad, een 2-componenten verf van Sikkens, met maar een probleem: deze was al zo'n jaar of tien over datum. En dat betekent dat de harder component meestal niet meer werkt.... Zo ook hier, niets meer mee te beginnen. En Sikkens is al in 2011 uit de jachtverf gestapt en deze lak is dus niet meer te krijgen. En je kunt er niet zomaar elke andere lak op smeren. Het zijn reparaties dus een afwijkende kleur valt direct op.
schilderacrobatiek |
Nou zit er hier op de berg achter de haven een botenshop met een uitgebreide collectie (soms ook overjarige...) verf. Ik heb daar een kleurenwaaier gehaald en naast de bovenbouw van de boot gehouden op diverse plekken in de zon en schaduw. En jawel, steeds kwam een kleur naar voren die het beste paste en de naam daarvan was.....? "Off White". Toch maar eens de rest van hun kleurengamma bekeken en naast de lijst van International gelegd en wat schetst onze verbazing: de kleuren van een Turkse verffabrikant zijn exact hetzelfde als die van International. Zouden ze het fabriceren toch maar hebben uitbesteed?
Maar mijn kleur hadden ze natuurlijk niet op voorraad, ook niet in de andere filialen. Bestellen in Istanboel was de enige optie en dat is nu tien dagen geleden. Gelukkig kwam de koerier nog op zaterdagmiddag 18:00 en leverde alsnog de verf. Zondag wordt er geschilderd!
En wat doe je dan in de tussentijd?
Je gaat op zaterdag naar de markt, je vraagt op zondag de havenmanager met nieuwe vriendin op de borrel, monteert LED-strips in de bimini op maandag, je doet de was op dinsdag, gaat met een vriendelijke Turkse overbuurman naar nog een markt op woensdag, en de grootste klus: demonteren en schoonmaken van de startmotor op donderdag.
gevalletje Bendix |
Typisch gevalletje Bendix! De Bendix is een constructie op de startmotor die ervoor zorgt dat een klein tandwiel (aangedreven door de startmotor) in de starterkrans (bevestigd aan de krukas van de motor) wordt geduwd, dan gaat draaien en vervolgens weer wordt teruggetrokken zodra de motor loopt. Het was overduidelijk dat de Bendix moeite had met inkomen, maar ook problemen had met terugtrekken.
We wisten beiden dat we dit al eens hadden meegemaakt en dat het eigenlijk een knullig probleempje is: aangekoekte smeerresten op de as waar het tandwieltje over heen en weer beweegt.
We zijn gaan terugzoeken in de logboeken en jawel, in 2008, ook direct bij de seizoenstart, hadden we dit probleem ook. En nog beter, we hadden een uitgebreide beschrijving van de reparatie in het logboek achter gelaten!
Wat in 2008 een hele dag geduurd had, deden we dankzij die beschrijving nu in 2,5 uur. Eerst 1 uur om de startmotor te demonteren, toen een half uur om een harde film van oude smeermiddelen van de as te poetsen en opnieuw te smeren en nog een uur om de hele boel weer te monteren.
Dankzij moderne reinigings-/smeermiddelen weer een soepel werkende startmotor |
Dat bleek ook wel na de montage: direct inkomen en aanslaan en geen geratel meer bij lopende motor.
de monteur en z'n baas met rechts buurman Remzi, |
In Nederland had een monteur mij eens verteld dat ons motortje (tweedehands gekocht in 2005) waarschijnlijk meer dan 25 jaar oud was en er geen onderdeel meer voor te krijgen is. Zijn advies was: nooit openmaken zolang het loopt en als hij stopt: weggooien.
Volgens zijn advies was het moment van weggooien dus aangebroken, maar ik wilde toch een poging wagen en er een vakman bijhalen. Nou, Remzi (de buurman) kende er wel een en 's avonds om 8 uur pakt hij de telefoon, praat 2 minuten en vertelt daarna: morgen komt er een monteur!!
sleutelen boven het water.... |
Na een uurtje sleutelen en poetsen zit de boel weer in elkaar, de kap gaat op de motor, en de gereedschapskist gaat dicht. Volstrekt zeker van zijn zaak nodigt hij mij uit om de motor te starten en een proefvaart te maken. Verbazingwekkend! ik wist niet wat me overkwam! Ooit, in 2005 heb ik de Zodiac wel eens aan het planeren gekregen, maar dit keer werd ik bijna achterover uit de boot gekieperd toen ik de gaskraan opendraaide. Als een raket direct in planée en stuiterend over de golfjes buiten de haven. Nog nooit zo goed geweest! en de kosten? doe maar US$ 50! Mag het ook in Lira?? Nou vooruit dan, TL 120 (zo'n € 40). O, mocht ik dat willen dan kon hij die carburateur ook nog wel wat uitboren. Dan werd die 6 PK zo'n 10 PK. Daar heb ik maar vriendelijk voor bedankt!
triest: dit prachtige ijsvogeltje brak zijn nek tegen de voorruit. |
Jullie zien het: never a dull moment in Finike!! Wij amuseren ons prima en dat schip wordt ook nog wel een keer geverfd. En dan varen wij vervolgens rond met de mooiste bimini in de Middellandse Zee!
Tot de volgende keer!
TOEGIFT: nog wat bimini specials (klik op de foto voor vergroting)
Suleyman onder de juist gemonteerde bovenramen. Strak geheel, niet? |
en in zijn rijdende werkplaats |
En ik maar denken aan kabbelende golfjes, heerlijke zonnestralen, hapje en drankje. Zeg maar het ZwitserLeven gevoel.
BeantwoordenVerwijderenInmiddels weet ik beter....het leven van een gepensioneerde is ook niet alles, haha.
Prachtig om jullie verhalen te lezen. Ik stel me voor dat jullie al een beroemdheid zijn in Finike. Wat een energie, geduld en creatieve oplossingen, Herman en Juliette! Ik zie jullie Vaarttuig met de week mooier worden.
Geniet ervan en ik hoop dat jullie ook af en toe het yogamatje kunnen uitrollen ;)
Hartelijke groet,
Miranda