Zowel de tijd, het is alweer een week geleden sinds de vorige blog, maar ook de afstand.
In Duitsland viel de waterhoogte en dus ook de stroomsnelheid, nog mee. Maar in Oostenrijk is het hoog water. Zeker een meter hoger dan normaal en hier en daar zien we de bomen inderdaad met hun wortels in het water staan. Dat houdt ook in dat op de smallere en ondiepere gedeelten de stroomsnelheid aanzienlijk toeneemt, we hebben al eens 22 km/uur gedaan met slechts 1000 toeren. Dat is dus 14 km/uur stroom mee!
zicht op Passau |
Even verderop, in Schlögen (aan de Schlögene Schlinge, een paar prachtige Donaubochten), was het wel raak. Echter, ditmaal aan een pomp aan het water met de bijbehorende prijzen, zelfs hoger dan de Duitse straatprijs. Toch maar 100 liter getankt want we willen niet het risico lopen op enig moment zonder diesel te komen zitten midden op een snelstromende Donau, dat zou krantenkoppen opleveren!!
Gasthof Gierlinger, in die prachtige Donaubocht |
1 Juni was ronduit slecht met windkracht 7 recht op de kop, dus we zijn blijven liggen en hebben een lange wandeling gemaakt. Obermühl is een plaatsje van niks, maar het ligt prachtig in die Donaubocht.
Van deze ligdaghebben we ook gebruik gemaakt om het niet te vinden waterlek op te sporen. We hadden ernstige verdenkingen richting generator, dus de geluidsisolatie verwijderd en geïnspecteerd: niets. Toen de impeller geïnspecteerd en dat was mooi op tijd: beginnende scheurtjes en een vreemde verkleuring. Dus een nieuwe erin, ook een nieuwe pakking en dat kan in ieder geval niet meer lekken.
Terwijl ik de generator weer aan het inpakken was zag Juliette ineens een waterdruppel langs de hydrofoor lopen. Jawel: dat was hem dus. Iets wat ik 2 jaar geleden ook al eens heb gerepareerd, een lek langs de naad van de pomphuis helften. Gedemonteerd, ingesmeerd met vloeibare pakking en 12 uur laten uitharden. Ziet er voorlopig goed uit.
Linz, Winterhafen |
In Linz zijn we dat weekend blijven liggen. Prachtig weer en een stad vol met bezienswaardigheden. We hebben vooral veel plezier beleefd aan ons bezoek aan Ars Elektronica, oftewel Elektronische Kunst. Ze bieden echter ook een prachtige 3D voorstelling van de samenstelling van ons zonnestelsel en de Galaxy, gebaseerd op foto's van de Hubble telescoop. Geprojecteerd in 3D op een wand en vloer van 16x 9 meter geeft dat een overweldigend effect.
Stift Melk: motorboten zijn niet welkom |
Maandag 4 juni eindigde in Grein, 53 km verder en wederom 2 sluizen. Ik moet zeggen dat de Oostenrijkse sluizen zeer attent reageren en ook prima helpen. We zijn al meerdere malen als enige schip geschut als het er naar uitzag dat we te lang moesten wachten. Wat meehelpt natuurlijk, is dat er genoeg water is.
In Grein hebben ze hun strategische positie ontdekt (en hun vermelding in het Donau boek) en ze rekenen dus een leuk prijsje (Euro 20/nacht). Wel heel gezellig was dat 's avonds een aantal leden van de "Bootsverein Turul" op het terras van het clubhuis neerstreken en ons allerlei hebben verteld over aanlegplaatsen aan de Donau en wat wel en niet te doen.
Nee, geen torpedo: Stroomsnelheid in de Wachau |
Altstadt Krems, alte Ritualen |
En toen naar Wenen. Wederom een etappe van 75 km met 2 sluizen. Onderweg in Greifenstein hebben we voor de eerste keer weer volgetankt. Ik was het gesjouw met jerrycans beu en ik wilde nu eindelijk wel eens voltanken. Naar mijn berekeningen hadden we 350 liter nodig. Op basis van die hoeveelheid zijn we de onderhandelingen ingegaan, want dit baasje rekenende aanvankelijk met de toeristenprijs van euro 1,527/liter. Toen we dreigden weer los te maken, werd hij toeschietelijker en rekende uiteindelijk met 1,40/liter. Vervolgens bleek de teller te stoppen op 239 liter!! We hebben dus aanmerkelijk zuiniger gevaren dan ik heb aangenomen. Op het hele traject sinds Millingen dus slechts 4,2 liter/uur!
in de tram in Wenen |
Wenen is prachtig en imponerend, desondanks compact en overzichtelijk. Ik ga maar niet beschrijven wat we hier allemaal gedaan hebben en volsta met de opmerking: ga het zelf eens bekijken, het is de moeite waard!
Wat mij rest te vertellen is dat wij halverwege nog een keer van haven veranderd zijn. 44 euro/nacht in Marina Wien vinden we toch echt te gortig, dus we zijn 10 km teruggevaren naar Kuchelau, waar we een plaatsje kregen voor 19 euro/nacht. Zo komt Jan Splinter door de winter!! De verbindingen vanuit Kuchelau naar de stad zijn minstens zo goed en je hoeft niets te laten. Bovendien is er een groot bedrijventerrein met betaalbare supermarkten op fietsafstand.
Dinsdag 12 juni hebben we Wenen weer verlaten en zijn vertrokken naar Slowakije, maar dat is een verhaal voor de volgende keer!
Bedankt voor de waardevolle informatie. Aangenaam om te lezen!
BeantwoordenVerwijderen